fbpx
Varumärkes- & reklambyrå i Karlskrona - Compani 56

Inbound Marketing

Smart affärsdriven digital marknadsföring

Inbound på 2 minuter

Alla kan vi enas om att det är enklare att sälja något till en kund som verkligen visar intresse än att sälja till en kund som inte bryr sig. Vi vill inte jaga kunder när vi vet att de kan komma direkt till oss – så varför skulle du vilja göra det?

Vore det inte härligt om någon förklarade vad Inbound Marketing handlar om på cirka 2 minuter? Vi trodde väl det, titta på vår förklaring genom filmen. Klicka, titta, lär.

Film: Inbound Marketing på 2 minuter
Spela videoklipp
Introduktion till Inbound Marketing

Introduktion till Inbound marketing

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats så har Inbound-marknadsföring dykt upp.

En stor del i Inbound Marketing är Content Marketing, så kallad innehållsmarknadsföring. Att skapa värdefullt och relevant innehåll utformat efter din målgrupp och som distribueras regelbundet är A och O inom Inbound Marketing.

Genom att få din målgrupp intresserad av ditt innehåll, skapar det förtroende och attraktion till ens varumärke. Bra content ska vara relevant och helst leadsgenererande för att potentiellt kunna leda personen vidare i köpresan. Bra innehåll publiceras oftast ut genom exempelvis youtube, e-post, sociala medier, bloggar, podcast, webbinarier, guider, etc. Väcker det intresse kanske?

Ladda ned den kompletta Inbound Marketing-guiden

Vi bjuder på en guide om vad Inbound Marketing är och hur du gör för att lyckas med det.

Vi vågar säga att denna kan vara marknadens bästa guide till Inbound Marketing. Visste du att 57 % av köpprocessen redan är gjord innan en säljare kommer i kontakt med köparen? Den potentiella kunden letar efter information online och diskuterar med sitt nätverk.

Den nya tidens kundresa

Sälj utan sälj med inbound marketing

Affärsfilosofin Inbound Marketing är baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service, allt för att hjälpa företag att växa. Det vi säger med andra ord är att om du hjälper människor i sin vardag så kommer de också köpa från dig. När du har data och analys på kundresan, då blir säljet en barnlek. Kundnöjdheten får du på köpet.

De har full kontroll och gör sina egna efterforskningar om just din produkt/tjänst och avgör om de tycker att den är bra. Du vet precis lika bra som oss att alla söker på Google. ­Frågan är bara om det är till dig de ska gå, eller om det är till dina konkurrenter som gjort hemläxan? Det alla gör på Google är egentligen att man söker efter lösningar. Det är därför viktigt att man med hjälp av sökmotoroptimering (SEO), Google Ads, sociala medier-ads och värdefull content marketing har gjort sin hemläxa så man finns där där när de väl söker. Detta är det första steget i kundresan, nämligen att attrahera kunden. Därefter konverterar vi dessa till leads och kunder.

Delar som ingår i Inbound Marketing

Ett urval av våra Inbounds

Case stuides

Lite inte bara på vårt ord

Se vad våra kunder säger om oss

Våra recensioner för inbound och HubSpot kan du se via knappen nedan.

Nämnde vi att vi är Hubspot Platinum Partner? 🏆

Compani 56 Platinumpartner Hubspot
Extra allt. tack.

Fördjupa dig i Inbound Marketing

Crash course / FAQ

De vanligaste funderingarna

Det finns olika sätt beroende på hur man vill ta sig an det. Men här är några förslag;

  1. Läs mer om Inbound Marketing på vår ShareHub där vi samlar all kunskap.
  2. Du kan ladda ned Den kompletta Inbound Marketing-guiden i behändigt pdf-format. 
  3. Boka en kostnadsfri konsultation med oss så får du konkreta råd kring hur man kommer igång.

Nja, content marketing (Innehållsmarknadsföring på svenska) är en stor och viktig del av just Inbound Marketing.

Det handlar om att posta relevant och engagerande innehåll på rätt digitala kanaler vid rätt tillfälle, till rätt person. Man kan säga att content marketing utgör en motpol mot reklam, eller åtminstone den typ av reklam vi tänker tänker på när vi hör ordet “reklam”. Content marketing är king inom digital marknadsföring. Bara ordet reklam har fått en såpass negativ klang att inte ens vi som arbetar med det vill benämna det så, utan vi kallar konsekvent ”reklam” för ”marknadsföring”. Förmodligen beror det på att människor associerar reklam med att bli avbruten i något, t.ex. en film eller ett YouTube-klipp. Och det är precis detta som content marketing är, det är icke-avbruten-reklam som fungerar. Alltså kunder kommer till dig, istället för att du “stör” och “avbryter” kunden.

Du kan läsa mer om Content Marketing här!

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföringen dykt upp. Inbound Marketing handlar istället om att bra värdeskapande innehåll bland annat.

Vad är då motsvarigheten Outbound Marketing?​

Jo, alltså reklam som skriker ut sitt budskap, till exempel tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Där det egentligen handlar om att upprepade gånger exponera varumärket och dess budskap tills man tröttat ut mottagaren. Och det är klart, det fungerar, men hur effektivt är det i längden? Med andra ord, hur mycket är return of invest jämfört?

Den perfekta balansen mellan Inbound och Outbound

Precis som mycket annat i livet är balans viktigt. Det ena eller det andra är egentligen inte fel. Det handlar om rätt prioriteringar vid rätt tillfälle – vad är det egentligen som ger mest bang for the buck, eller mest för pengarna på ren svenska?

”Trappeffekten”

Med outbound gör du marknadsinsats efter marknadsinsats och får säkert effekt av den ibland. Problemet är att det snabbt mattas av och att du då finner dig i samma position som tidigare. Över tid är outbound en ineffektiv och kostsam marknadsföringsmetod. Det är där Inbound Marketing är som allra vackrast; för varje steg och insats vi gör tar du ett steg upp på trappan. Och det bästa är att insatserna finns kvar över tid, vilket gör att du hela tiden klättrar uppåt utan att falla tillbaka till startpositionen.

Nedan följer en komprimerad version av vår kompetenta inbound marketing-portfölj;

Digital marketing specialist — Digital strategisk rådgivning och bollplank för att hjälpa er att faktiskt nå era mål inom digital marknadsföring. Som bollplank hjälper vi till med att hantera dagliga frågor och är proaktiva i att ge råd och feedback på idéer och förslag.

Gemensamt strategimöte — Gemensam avstämning kring analys, marknadsföringen, pågående projekt och actions, en gång i månaden. Som sker på ”samma vecka” varje månad för kontinuitet.

Inbound marketing-kampanjer — Inbound-kampanj är samlingsnamnet när vi gör ett större digitalt marknadsprojekt från research till distribuering följt av analys, uppföljning och optimering. Exempelvis kan det vara en leads-kampanj för ett sökord på Google, men det kan också vara exempelvis en varumärkeskampanj med fokus på räckvidd.

Digitala annonser — Skapande, förvaltning och optimering av digitala ads. Vilka plattformar som används bestäms gemensamt så rätt prioriteringar alltid sker. Ads:en kan dels vara kopplade till inbound-kampanjerna, helt fristående eller s.k. ”always on-annonser”.

Sociala medier — Vi hjälper till att skapa och publicera innehåll på plattformarna Facebook, Instagram och LinkedIn så er närvaro på sociala medier blir både aktiv och attraktiv.

E-postmarknadsföring — Genom att använda e-postmarknadsföring hjälper vi er nå en specifika målgrupper, värma leads och öka kommunikationen med dina kunder.

Övergripande sökordsoptimering — Sökordsoptimering är processen att välja och använda strategiskt utvalda sökord och fraser i din hemsida och ditt innehåll för att öka din synlighet på Google.

Frontend-utveckling på webben — Publicering, ändringar och löpande vidareutveckling på webben.

Marketing automations — Framtagning och underhåll av automations i HubSpot för marketing eller administrativa uppgifter. Syftet med marketing automation är att göra marknadsföringen mer effektiv och att spara tid och resurser genom att automatisera uppgifter.

Hur långt är ett snöre? Svaret är det beror på. Av den enkla anledningen att allas behov ser annorlunda ut. Vi har kunder som ligger på endast några tusen per månad, till de största som ligger på över etthundratusen.

Alla paket anpassas helt efter ert behov och budget, men för att ge en fingervisning så kan du här se ett par exempel!

Men bäst är att ta ett första möte med oss, så brukar vi som regel alltid hitta en budget som passar kostymen.

Precis som allting annat här i livet så finns det egentligen ingen garanti som är hundraprocentig. Men vi anser att det är den mest säkra investering du kan göra för ditt varumärke och dess marknadsföring.

Det man kan förvänta sig med Inbound marketing är att skapa fler varma leads som konverteras till faktiska kunder, att få ambassadörer för sitt varumärke och att få full kontroll över sitt egna digitala ekosystem. Det är en långsiktig strategi som faktiskt fungerar och generar fler intäkter och nya varma leads!

Läs mer om vad Inbound Marketing resulterar i här!

Som alltid är det viktigt med kostnadskontroll — då kan du använda vår smidiga Marknadsföringsbudget-mall som du kan ladda ned i Excel, Google eller Numbers.

Efter Inbound marketing kan användas på i stort sett alla företag, oavsett storlek eller branch så går det inte att ge några riktlinjer kring det, det är först efter en tid när vi lärt känna kunden och affären som man kan börja anta och sätta upp ROI-mål.

ROI på inbound-marknadsföring är ett utmärkt sätt att mäta effektiviteten och få en uppfattning om hur mycket du får tillbaka för din investering. ROI-beräkningar för inbound-marknadsföring är lite mer komplicerade än vad som är fallet med traditionell marknadsföring, men det är möjligt att mäta ROI för inbound-marknadsföring. För att beräkna ROI för inbound-marknadsföring måste du först beräkna dina CAC (cost of acquisition) och COGS (cost of goods sold). CAC är summan av alla marknadsförings- och försäljningskostnader för att få kunder, medan COGS är summan av alla direkta kostnader som går åt för att leverera produkterna eller tjänsterna till kunden. När du har beräknat dessa kostnader kan du använda följande formel för att beräkna ROI för dina inbound-initiativ: (Intäkter – COGS) / CAC = ROI.

Genom att hålla koll på rätt nyckeltal och genomföra enkla beräkningar kan du få en bättre uppfattning om hur mycket du får tillbaka för din investering i inbound-marknadsföring. För efter en tid skall investeringen betalas av många gånger om.

Det finns få saker som gör marknadsföring långsam och ineffektiv som halvbra verktyg. Därför premierar vi plattformen HubSpot som är marknadsledande. Om vi ska kunna arbeta med Inbound Marketing fullt ut så behövs HubSpot.

Hubspot är en komplett plattform för inbound marketing, en onlinebaserad plattform som samlar marknad, sälj och service. Intresserad av att veta mer om Hubspot och hur det fungerar? Boka en demo med oss, helt gratis.

Läs med om HubSpot här!

Nyfiken på inbound marketing?

Få gratis rådgivning.

Det kan verka komplext och komplicerat. Men oroa dig inte, vi finns för att förenkla allt som är underbart med Inbound.

Denna artikel skapades i oktober 2020 men har uppdaterats och förnyats löpande, senast i december 2022.

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss