Sökordsoptimering som ger resultat – Så gör du

Hur kommer jag högt upp på Google egentligen?

Kärt barn har har många namn, sökordsoptimering, SEO, sökmotoroptimering...

Sökordsoptimering, även kallat för SEO, står för Search Enginge Optimization. Sökordsoptimering handlar om att få sin hemsida på en så hög placering som möjligt i den organiska träfflistan på Google. Här berättar vi varför sökmotoroptimering (som det också kallas) är en av de viktigaste delarna i din digitala marknadsföring.

Sökordsanalysen ligger till grund för lyckad konvertering

Arbetet bör alltid börja med grundlig analys där man undersöker sökpotentialen för att bestämma vilka sökord som är mest lönsamma att optimera. När man fastställer vilka ord som skall optimera använder man kompetenta SEO-verktyg. Vårt förslag är är helt klart Ahref — vilket gör att man vet och baserar insatserna på reell data.

Man analyserar bland annat sökvolymer, konkurrens, sökord och specifikt ens egna webbplats förstås. Målet med analysen är att bestämma vilka sökord som är mest lönsamma och effektiva att sökmotoroptimera (SEO). Med andra ord så kan vissa ord ha så pass hög konkurrens så att det inte är värt att ens försöka. Detta står i direkt relation med marknadsbudgeten förstås, då det krävs stora resurser. I dessa fall är det bättre att optimera mot de sökord som tillsammans kan ge en stor andel besök ändå men inte har så hög konkurrens. För att ge ett exempel: ordet heminredning är väldigt konkurrensutsatt. Då kanske man istället för fokusera på att hitta synonymer och sökfraser runt omkring heminredning.

Sökordoptimering / sökmotoroptimering - Trappeffekten
När man jobbar med sökordsoptimering får man vad vi kallar för “trappeffekten” där varje insats lever kvar och växer oftast starkare över tid, till skillnad mot marknadsinsatser som exempelvis annonsering, som kräver ständig investering och blir snabbt kallt.

On page SEO med mänsklighet

Nästa steg är det som man kallar för optimering ”on-page”. Det är många delar som ingår i en sökmotoroptimering på webbsidan. Men i korta drag handlar det om att säkerställa att sidan har relevant innehåll för sökordet eller sökfrasen.

Det är här olika byråer och konsulter skiljer sig åt. Det gäller att förstå hur man faktiskt jobbar med sökordsoptimering. Om man bara gör en del, eller bryr sig om hela resan. Ett råd på vägen, oavsett om det är vi eller någon annan, säkerställ så de gör det på riktigt.

Vad menar vi när vi pratar om Sökordsoptimering på riktigt (SEO)?

Om man skriver en lång text som inte är visuellt tilltalande. Eller har ett trist språk, men ändå kommer högt upp på Google så kvittar det. Besökaren kommer vända i dörren (eller klicka tillbaka till sökresultatet). Det är en människa som faktiskt besöker dig och då gäller det att vara attraktiv. Texten behöver vara i en bra layout, strukturerad rätt och ha ett attraktivt visuellt intryck. Att ha en call to action är förstås en nyckel för framgång, mer om detta längre ned.

Det är många olika delar som ingår i en sökordsoptimering på sidan. Det handlar om att säkerställa att rätt sida har ett för sökordet så relevant innehåll som möjligt. Detta görs genom både text och innehåll som vi nyss berättade om. Men det har också att göra med dem delarna man inte ser, så kallad Off page SEO.

Sökordsoptimering med fokus på konvertering

Sökordsoptimering handlar så mycket mer än bara sökord (som gärna många vill få dig att tro). En stor del handlar om hur konverteringen fungerar ökar. Med andra ord, det kvittar om du har 1000 besök om dagen när konverteringen är fortfarande 0%. Man måste ge relevant information, ett visuellt gott intryck, skapa en trygghet och trovärdighet för besökaren.

Den moderna människan är kräsen, har gjort sin hemläxa och förväntar sig just dessa delar. Enkelt förklarat:relevant information i snygg förpackning. Det är lika stor del av sökordsoptimeringen.

Tillsammans med sökordsoptimeringen bör man göra löpande A/B-tester som handlar om att öka konverteringen över tid. Det kan handla om att testa olika sorters rubriker, eller bilder, eller färger. Detta görs under ett par veckor där man A/B-testar för att få fram relevant data. Denna ger dig en vägledning i att öka optimeringen ytterligare efter varje testperiod.

Sökordsoptimering / sökmotoroptimering - Venndiagram över Inbound marketing och Outbound marketing
Enkelt venndiagram som visar vad som ingår i “Inbound Marketing” kontra “Outbound Marketing”. Sökordsoptimering är en viktig del i Inbound Marketing.

Relevant innehåll på rätt plats

Kort och gott så gäller det att fylla webbplatsen med ett relevant och attraktivt innehåll på rätt plats i kombination. Detta kallas också för ”content writing” eller “content marketing” och är en absolut förutsättning för att kunna få bra resultat.

Det är väldigt många faktorer så påverkar en placering (ranking) men det finns några tumreglar att gå efter. Tänk på dessa saker när det kommer till rätt innehåll för lyckad sökordsoptimering

  • Titeln skall innehålla sökordet/sökfrasen, men ska också vara attraktiv så när man ser det i sökresultatet ska man vilja klicka in på sidan.
  • Meta-beskrivningar är en viktig del, tänk att detta dels ska innehålla sökordet/sökfrasen i första stycket, men måste vara formulerat på ett bra sätt. Det är detta som också syns i sökresultatet.
  • Använd relevanta och bra bilder, döp dessa i filnamnet till exempelvis Heminredning-svensk-designikon.jpg om du skriver om svenska designikoner exempelvis. Lägg även till alt-text (den alternativa texten för bilden).
  • Skriv på ett sätt som är enkelt att förstå, om du gör det enkelt för människan gör du det enkelt för Google.
  • Än en gång, håll det attraktivt och intressant. Google premierar god text, god design, bra bilder, layout, snabbhet, kort och gott allting nästan.
  • Ta hjälp av bra verktyg för att kontrollera att innehållet är gjort på ett bra sätt. Exempel på detta kan vara Yoast SEO till WordPress, eller SEO Minion som är ett Chrome-tillägg.
  • För att summera vad bra innehåll för sökordsoptimering är, tänk såhär. Hade jag själv velat läsa och sett värdet i artikeln? Om det passerar den checken så har du kommit långt.

Off page SEO – Det tekniska

Låt oss vara ärliga. On page SEO är extremt viktigt, inget tvivel där. Men det kräver också en bra grund. Utan den tekniska grunden är det svårt att nå höjd helt enkelt. Båda delarna måste arbeta med varandra.

Detta handlar om den tekniska plattformen, länk-kraft, domän-ranking, länknätverk och tiotals andra faktorer.

För att summera ärligheten. Om du inte redan kan eller gör detta själva idag, så är det här du ska anlita en konsult eller byrå för den delen.

De största myterna om sökordsoptimering

Det finns många myter, påståenden och annat mumbo jumbo där ute om sökordsoptimering. Låt oss slå hål på detta en gång för alla.

  • När man får ett affärsförslag från en “SEO-byrå” där de frågan om man vill köpa 10 sökord för XXXX kr / månad. Fundera då 10 gånger om, om detta är sökordsoptimering på riktigt.
  • Medier säger gärna att “SEO är dött” och de kunde inte ha mer fel. Dessa artiklar handlar bara om click-bait.
  • Att Google rankar “nytt” content. Detta kan man ej generalisera. Vissa sökfraser rankar högre upp då det kan vara ett aktuellt ämne, exempelvis “USA election”. Men detta stämmer inte, även gammalt content kan växa.
  • “Duplicerat innehåll” blir straffat av Google. Alltså innehåll som nästan är en kopia eller väldigt likt annat på internet. Detta stämmer inte. Däremot är det inte alltid bra, försök att vara unik förstås.
  • Att sökordsoptimering är ett “engångsjobb”. Det är snarare som att gå till gymmet, man behöver träna regelbundet. Och detta blir inte mindre viktigt i takt med att Googles algoritmer blir smartare och smartare.
  • Att sociala inlägg hjälper dig ranka högre på Google. Det är rimligt att tro att detta skulle ha betydelse. Men Google har själva sagt att detta påverkar inte rankingen direkt.
  • Att om du använder Google Ads så rankar du inte högre. Detta kan påverka då det handlar om synlighet, och får man synlighet kan man få fler backlinks. Så, delvis ja.
  • Att sökordsoptimering allting handlar om nummer ett. Sökord kan ha väldigt många olika sökord de syns på, så nej, nummer ett är inte alltid målbilden. Det är den totala trafiken den handlar om egentligen.

Få gratis SEO-analys

Vi hjälper dig gratis med en föranalys för att se hur er webbplats till och vilka förutsättningar som finns. No strings attached.

Fyll i dina uppgifter så återkommer vi inom ett par dagar!

En del av Inbound Marketing

Skillnaden på sökordsoptimering och sökmotormarknadsföring (sponsrade länkar)

Vad är skillnaden på sökordsoptimering och sponsrade länkar? Det är en fråga som vi ofta får. Låt oss förklara. Det finns en stor och viktig skillnad när man pratar om sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring. Tänk efter hur de beskrivs, den ena är “optimering” och den andra är “marknadsföring”.

Sökordsoptimering, eller SEO på engelska, står för begreppet search engine optimization som direkt översatt blir sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering handlar om att få sin hemsida att placera sig på en så hög plats i den organiska träfflistan som möjligt på Google. Alltså under sponsrade länkar (om det finns). Det hela handlar om att rankas högt i söklistan för att hitta relevanta kunder, något som nästan alla företag borde göra. För att lyckas med detta görs analyser och åtgärder på texter, innehåll, visuell upplevelse, länknätverk, etc.

Sponsrade länkar, eller Google Ads som tjänsten heter från Google, är inte helt olikt sökordsoptimering, men det är i realiteten något helt annat. Google Ads handlar kort och gott om att konvertera klick till köp, där du betalar per klick. Ju mer konkurrens ett visst sökord har, desto dyrare blir varje klick. En skillnad mellan sökordsoptimering och sponsrade länkar är att sponsrade länkar har direkt effekt, så fort du betalar syns du bland de sponsrade länkarna. Sökordsoptimering är en mer långsiktig process i den organiska söklistan. När vi pratar om Google Ads pratar vi om den betala söklistan. Du har själv kanske sett en liten grön ruta som säger “Annons” framför texten? Det betyder att det är en Google Ads-annons.

Vad kostar ett klick på Google Ads?

Ibland kan klicken kosta ganska mycket. Men man får inte glömma att varje klick är en oftast högst potentiell kund eftersom just den personen söker det du säljer. Exempel: Ett klick kostar 5 kr/klick och varje betalande kund handlar i genomsnitt för 200 kr. Om var fjärde besökare handlar så kostar varje konvertering och köp 20 kr. Alltså 200 – 20 = 180 kr. Det är en kalkyl som man nästan alltid kan räkna hem, och skala upp.

Sökordsoptimering och sponsrade länkar har olika fördelar och det bästa är att ha en bra blandning av båda, där de kompletterar varandra utan att konkurrera.

Självklart hjälper vi er med både Google Ads och sökordsoptimeringen, hör av dig så berättar vi mer!

Google Ads hette tidigare Google Adwords, lär mer om bytet här.

Vill du få mer kunskap och ta din digitala marknadsföring till nästa nivå? Kolla in vår ShareHub — Här hittar du alltid matnyttig kunskap för din marknadsföring.

Hör av dig! 🍩

Prata med en varumärkes- och reklambyrå som skapar både resultat och upplevelse.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.