Resultatet av Inbound Marketing

Med rätt strategi och utförande kommer Inbound Marketings resultat skapa fler varma leads, samtidigt som man får full kontroll på det digitala ­ekosystem.

Inbound marketing skapar fler leads över tid än någonsin tidigare och konverterar dem till faktiska kunder

Det resultat man kan förvänta sig med Inbound Marketing är att skapa fler varma leads som konverteras till faktiska kunder, och att få ambassadörer för sitt varumärke och att få full kontroll över sitt egna digitala ekosystem. Det är en långsiktig strategi som faktiskt fungerar och generar fler intäkter och nya varma leads!

Varför ska du arbeta med Inbound Marketing?

Svaret är enkelt: för att det fungerar.

Väldigt många företag och varu­märken har omfamnat Inbound Marketing de senaste åren; eftersom de har insett att det är en långsiktig strategi som faktiskt genererar nya leads och intäkter. Med rätt strategi och utförande kommer Inbound Marketing resultera i att få fler varma leads, få full kontroll på det digitala ­ekosystem och skapa varumärkesambassadörer i kundresan. Man kan kalla det för digital marknadsföring — fast på steroider och med lite mer glädje.

Nyfiken på vad vi pratar om? Läs mer om Vad är Inbound Marketing?

Vad resulterar Inbound Marketing i?

Genom värdefullt innehåll driver man mer organisk trafik från Google

Indirekt är ju den organiska trafiken från Google gratis (det skall inte förväxlas med betald trafik från Google Ads) och det är den man primärt kapitaliserar på i Inbound Marketing-metodiken. Sen är ofta sociala medier-kanaler också en bra källa för att driva trafik. Anledningen till att driva just trafik är att vi då kan på egen hemmaplan konvertera besöken till leads. Det är därför det är så viktigt att hela tiden öka och förbättra innehållet, så att det blir mer synligt på Google, och därav driver det mer och mer trafik över tid.

I bilden nedan kan man se hur det kan se ut med trafiken från de olika kanalerna. Ju mindre betald trafik desto bättre ROI (return of invest). Med andra ord, allting hänger ihop — Ju bättre och mer värdefullt ens innehåll är, desto mer organisk trafik och mindre betald trafik.

Genom värdefullt innehåll driver man mer organisk trafik från Google
Översikt på antal sessioner från olika källor.

8 viktiga steg för att lyckas med Inbound Marketing

The bullet points — Dessa steg är något vi alltid lutar oss mot. Det hjälper oss arbeta fokuserat, alltid prioritera rätt och skapar de resultat vi önskar.

  • Rätt strategi med tydliga uppsatta mål
  • Attraktiv webbplats och profil
  • Kreativ kampanjutformning
  • Attrahera rätt trafik
  • Konvertera besökare till faktiska leads
  • Konvertera leads till faktiska kunder
  • Skapa ambassadörer och återkommande affärer
  • Analysera och optimera, alltid
Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med Inbound Marketing!

En effektiv säljprocess där era säljare jagar färre kalla leads.

Att jaga kalla leads är varken roligt eller speciellt effektivt, speciellt inte i dagens moderna samhälle där kunden sitter på mycket av kunskapen själv. Vi skulle vilja säga att Inbound Marketing är svaret på den enorma digitala transformation som sker i samhället. Därför är det också ett naturligt steg att ta för många företag. Det ställer dessutom högre krav på den strategiska förmågan hos byrån du väljer.

För att sammanfatta så kommer man med rätt strategi och utförande inom Inbound Marketing resultera i att:

• Generera fler varma leads
• Få full kontroll på det digitala ­ekosystem
• Skapa ambassadörer till ert varumärke

Det finns mängder av olika Inbound-system för att hålla ihop säljprocessen. Men vårt val är oftast Hubspot. I exempel-bilderna nedan från Hubspot får man snabbt en översikt på hur kundresorna ser ut och exempel på hur säljprestandan är.

Översikt på antal personer i respektive stadie av kundresan
Översikt på hur prestandan för sälj är

Hör av dig! 🍩

Prata med en varumärkes- och reklambyrå som skapar både resultat och upplevelse.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.