fbpx

Vad är Inbound Marketing? Smart digital marknadsföring

Inbound marketing representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service.

Få kunden att komma till dig och inte tvärtom, genom att att skapa värde i allt ni gör.

Kort och gott kan man säga “Vad Inbound Marketing är” att det handlar om att ge värde för mottagaren i allt man kommunicerar. Men det är såklart mycket mer komplext än bara värdeskapande kommunikation. Även kallad för content marketing.

Det är egentligen en filosofi och metodik som är baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge god service, allt med syfte att hjälpa företag att växa. Det vi säger med andra ord är att om du hjälper människor i sin vardag så kommer de också köpa från dig. För att djupdyka i alla delar, besök vår Inbound Marketing-sida.

Bland annat genom att skapa värdefullt content/innehåll blir det ett marknadsföringssätt som får kunden att komma till dig och inte tvärtom. I alldeles för lång tid har kunderna blivit påtryckta med reklam och istället har det lett till att de blivit mer motståndskraftiga mot reklam på andras villkor. Detta är lösningen på det här, som gynnar både dig och kunden i längden.

Inbound Marketing på 2 minuter

Vi vet att det är mycket att ta in, men om har drygt 2 minuter över så kan du luta dig tillbaka och titta på vår förklaring genom filmen. Klicka, titta, lär. Den är inte bara logisk, den är också en fröjd för ögat.

Den finns även på engelska, den hittar du här: Inbound Marketing – The future of digital marketing

Film: Inbound Marketing på 2 minuter
Spela videoklipp

Marknad, sälj och support i perfekt symbios – då skapas varma leads och nöjdare kunder

Visste du att 57 % av köpprocessen redan är gjord innan en säljare kommer i kontakt med köparen? Den potentiella kunden letar efter information online och diskuterar med sitt nätverk. Dessutom genererar Social Selling 40 % mer kvalificerade leads än när du ringer kallt.

Med så talade statistik förstår du också att varma leads är helt klart en bättre affär. Med andra ord kan man säga att en del av Inbound Marketing handlar om att generera leads och värma dom innan de hamnar hos säljaren, eller i kassan på webbshoppen.

Ett tips är att läsa artikeln The Hubspot Flywheel [Svänghjulet] förklarat där vi berättar mer hur de olika delarna arbetar tillsammans.

Marknad och sälj i perfekt symbios
Ett marknadsföringssätt för att få kunden att komma till dig

Ett marknadsföringssätt för att få kunden att komma till dig, istället för tvärt om

Som vi tidigare nämnde, i dagens moderna samhälle har kunden blivit mer och mer motståndskraftig till Outbound Marketing. Alltså reklam som skriker ut sitt budskap, exempelvis tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Hela grunden till Inbound Marketing handlar om att man gör tvärtemot traditionell reklam. Man skapar värdefullt innehåll som gör att kunden attraheras till dig, så kunden kommer till dig på sina egna villkor och har inte blivit påtvingad. Där en nyckelfaktor är att man bör synas högt upp på Google förstås, som görs via smart sökordsoptimering som faktiskt fungerar.

Affärsfilosofin Inbound Marketing

Affärsfilosofin Inbound Marketing

Det är en affärsfilosofi baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service, allt för att hjälpa företag att växa. Det vi säger med andra ord är att om du hjälper människor i sin vardag så kommer de också köpa från dig.

Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med Inbound Marketing!

Det skapar ett bättre samarbete mellan affärsnyttan och sälj

Det handlar om att se affärsnyttan genom marknadsföringen och att hela tiden göra actions därefter. Traditionellt sett har det tyvärr inte alltid varit så. Vad Inbound Marketing är handlar om en stor skillnad och det är också därför möjligheten att lyckas med Inbound Marketing på de flesta nivåer är väldigt stor. Det är ett arbetssätt där alla är med på tåget. Både marknadsavdelningen och sälj-teamet. Med andra ord kan man säga att Inbound Marketing knyter ihop er marknadsföring med ert sälj­arbete och servicen i det digitala ekosystemet – på bästa möjliga sätt.

Inbound Marketing skapar ett bättre samarbete

8 viktiga steg för att lyckas med Inbound Marketing

The bullet points, de 8:a budorden — Dessa steg är något vi alltid lutar oss mot. Det hjälper oss arbeta fokuserat, alltid prioritera rätt som skapar de resultat vi önskar.

  • Rätt strategi med tydliga uppsatta mål
  • Attraktiv webbplats och profil
  • Kreativ kampanjutformning
  • Attrahera rätt trafik
  • Konvertera besökare till faktiska leads
  • Konvertera leads till faktiska kunder
  • Skapa ambassadörer och återkommande affärer
  • Analysera och optimera, alltid
Nutidens digitala transformation

Nutidens digitala transformation

Inbound Marketing är svaret på den digitala transformation som sker i samhället. Därför är det också ett naturligt steg att ta för många företag. Det ställer dessutom högre krav på den strategiska förmågan hos inbound marketing-byrån du väljer.

Dagens samhälle, internet och sociala medier har för alltid förändrat marknaden och dess metoder. Utvecklingen kommer inte stanna; den sker varje dag, varje timme. Läs gärna artikeln Den nya tidens kundresa – Från okänd till ambassadör.

För att summera “Vad Inbound Marketing”: Inbound Marketing skapar en effektiv säljprocess där era säljare jagar färre kalla leads.

Det finns mängder av olika system för att hålla ihop marknad & sälj. Men vårt weapon of choice är oftast Inbound-systemet Hubspot. Vill du ha en demo? Läs mer här.

Denna artikel skapades i maj 2020 men har uppdaterats, förbättrats och förnyats i maj 2021.

John Olsson

John Olsson

Senior digital strateg och Inbound Marketing-specialist.

Innehåll

Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani