Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing kan ses som en modernare typ (eller metodik) av digital marknadsföring. Det handlar om att föra marknadföring & sälj närmare varandra.

Få kunden att komma till dig och inte tvärtom, genom att att skapa värde i allt ni gör

Kort och gott kan man säga att det handlar om att ge värde för mottagaren i allt man kommunicerar ut. Bland annat genom att skapa värdefullt content/innehåll blir det ett marknadsföringssätt som får kunden att komma till dig och inte tvärtom. I alldeles för lång tid har kunderna blivit påtryckta med reklam och istället har det lett till att de blivit mer motståndskraftiga mot reklam på andras villkor. Inbound Marketing är lösningen på det här. Det är ett samarbete mellan sälj, det digitala ekosystemet och den digitala marknadsföringen, som gynnar både dig och kunden i längden.

Marknad och sälj i perfekt symbios – då skapas varm leads

Visste du att 57 % av köpprocessen redan är gjord innan en säljare kommer i kontakt med köparen? Den potentiella kunden letar efter information online och diskuterar med sitt nätverk. Dessutom genererar Social Selling 40 % mer kvalificerade leads än när du ringer kallt.

Med så talade statistik förstår du också att varma leads är helt klart en bättre affär. Med andra ord kan man säga att en del av Inbound Marketing är en metodik som genererar leads och värmer dom innan de hamnar hos säljaren, eller i kassan på webbshoppen.

Vad är Inbound Marketing?

Ett marknadsföringssätt för att få kunden att komma till dig, istället för tvärt om

Som vi tidigare nämnde, i dagens moderna samhälle har kunden blivit mer och mer motståndskraftig till Outbound Marketing. Alltså reklam som skriker ut sitt budskap, exempelvis tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Hela grunden till Inbound Marketing handlar om att man gör tvärtemot traditionell reklam. Man skapar värdefullt innehåll som gör att kunden attraheras till dig, så kunden kommer till dig på sina egna villkor och har inte blivit påtvingad.

Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med Inbound Marketing!

Inbound Marketing skapar ett bättre samarbete mellan affärsnyttan och sälj

Det handlar om att se affärsnyttan genom marknadsföringen och att hela tiden göra actions därefter. Traditionellt sett har det tyvärr inte alltid varit så. Vad Inbound Marketing är handlar om en stor skillnad och det är också därför möjligheten att lyckas med Inbound Marketing på de flesta nivåer är väldigt stor. Det är ett arbetssätt där alla är med på tåget. Både marknadsavdelningen och sälj-teamet. Med andra ord kan man säga att Inbound Marketing knyter ihop er marknadsföring med ert sälj­arbete i det digitala ekosystemet – på bästa möjliga sätt.

Nutidens digitala transformation

Inbound Marketing är svaret på den digitala transformation som sker i samhället. Därför är det också ett naturligt steg att ta för många företag. Det ställer dessutom högre krav på den strategiska förmågan hos reklambyrån du väljer.

Dagens samhälle, internet och sociala medier har för alltid förändrat marknaden och dess metoder. Utvecklingen kommer inte stanna; den sker varje dag, varje timme.

För att summera “Vad Inbound Marketing”: Inbound Marketing skapar en effektiv säljprocess där era säljare jagar färre kalla leads.

Det finns mängder av olika system för att hålla ihop marknad & sälj. Men vårt weapon of choice är oftast Inbound-systemet Hubspot.

Hör av dig! 🍩

Prata med en varumärkes- och reklambyrå som skapar både resultat och upplevelse.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.