The Hubspot Flywheel [Svänghjulet] förklarat

Attract - Engage - Delight

Konsten att attrahera, engagera och glädja dina kunder

Attract - Engage - Delight (Attrahera - engagera - Glädja)

Inbound-metodiken och The Hubspot Flywheel

Du har säkert hört talas om tunnlar, trattar funnels. Men det är dags att tänka nytt och att tänka rätt. The Flywheel Model är en metodik att bygga sin organisation kring, det vinner alla på.

Med svänghjulet använder du egentligen dina glada kunders nöjdhet för att få bra referenser och återkommande sälj. Med andra ord, ditt företag fortsätter att snurra snabbare och snabbare.

The Flywheel driver tillväxt och skapar nöjda kunder

The Flywheel driver tillväxt och skapar nöjda kunder

Idag är kunderna (faktiskt) ofta skeptiska, mycket kunniga och har större förväntningar än någonsin tidigare. Och en av dessa förväntningar är att företag bör bry sig om mer än transaktioner. För hur många företagare känner inte igen sig i uttrycket “Mina kunders köpbeteende har de senaste åren förändrats..”?

När företag bara gör kortsiktiga beslut på bekostnad av långsiktiga relationer, äventyrar man deras värderingar och kanske till och med vilseleder, då har kunderna inga problem att använda sitt inflytande för att dela den informationen snabbt och brett. Och hur mycket kan det kosta?

Ju mer energi du tillför desto snabbare snurrar hjulet

Ju mer energi du tillför desto snabbare snurrar hjulet

Svänghjulet är en modell/metodik för att visuellt förklara den tillväxt företaget kan få när du anpassar hela din organisation till att leverera en excellent kundupplevelse. I alla steg, redan från prospekt till ambassadör.

Enkelt förklarat så kan man säga att ju mer energi du tillför desto mer energi får hjulet och desto mer tillväxt skapas. Energin består av värdefullt innehåll, magiska kundupplevelser och grym service — exempelvis.

Istället för att tänk den klassiska “tratten” eller “tunneln” så bör vi tänka allting som ett “flywheel” där allting går runt och runt, istället för en tratt där hela upplevelsen kan för vissa missas och man kan tappa fokus.

Varför är det så viktigt?

Varför är det så viktigt?

Det kan tyckas banalt och inte så viktigt. Men det är faktiskt det, anledningen är att det är en fundamental byggsten i Inbound Marketing. Det hjälper en att hålla fokus på sin affär och kundupplevelsen, det hjälper att faktiskt inte glömma varför ska vi exempelvis skapa mer värdefullt content.

I dagens samhälle är det inte dina konkurrenter som är den största faran. Det är dåliga kundupplevelser. Ju mer friktion svänghjulet får desto sämre, man vill ju att det ska snurra på såklart.

The Hubspot Flywheel är en metodik i Inbound Marketing

The Hubspot Flywheel är en metodik i Inbound Marketing

Det är därför metoden är baserat kring en cirkel. När du använder inbound-metoden som en viktigt grundpelare i företaget, där attrahera, engagera och glädja är de tre faserna i ditt svänghjul (The HubSpot Flywheel). Genom att hela tiden ge energi i alla dessa tre faser skapar du en fantastisk kundupplevelse.

Om du funderar på content marketing bör du läsa vidare om Inbound Marketing här.

John Olsson

John Olsson

Senior digital strateg och Inbound Marketing-specialist.

Innehåll

Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani