fbpx

HubSpot – Vi förklarar vad det är

HubSpot är ett CRM med marknad, sälj och support samlat

Ett komplett system för företagets tillväxt

Om man skulle förklara vad HubSpot är i en mening skulle det låta ungefär såhär; HubSpot är ett världsledande komplett molnbaserat CRM-system som binder samman marknad, sälj och support samt andra verktyg.

Men såklart är det inte så enkelt att man kan förklara det på en mening, här följer alltså en förklaring på vad HubSpot är och hur saker och ting hänger ihop.

HubSpot är det främsta verktyget för Inbound Marketing och allt vad det innebär. Den är den samlade platsen där kunden (ni) och byrån (vi) samarbetar med marknadsföringen, säljet och supporten.

Som HubSpot själva säger, There’s a better way to grow. Det hela handlar om tillväxt och att skapa framgångsrika kundupplevelser i alla led. Mer om hur det fungerar kan du läsa i vår artikel The Hubspot Flywheel [Svänghjulet] förklarat.

Om du bara har 30 sekunder, detta är HubSpot

Om du bara har 30 sekunder, detta är HubSpot

  • I grunden är det egentligen ett extremt kompetent CRM-system.
  • Det hanterar det mesta inom marknadsföring, sälj och support i ett och samma system.
  • Det hjälper dig skapa både enkel och avancerad automation inom alla tre delar; marknad, sälj & support.
  • HubSpot visualiserar relevant data som på ett enkel och överskådligt sätt.
  • Från marknads-hubben styr du allt ifrån kampanjer, sociala medier, digital annonsering, e-postmarknadsföring, automationer, SEO och mycket mer.
  • Inom sälj-hubben styr du CRM:et, möten, notiser, samtal, target accounts, offerter, prognos och mycket mer.
  • Under support-hubben styr du chatt, botar, mail, ärendesystem, undersökningar, kunskapdatabas
  • Trots att det är enkelt att använda är det därför oerhört komplext och ett viktigt verktyg för tillväxt.
Vad kostar det?

Vad kostar det?

En mycket relevant fråga, och precis som så mycket annat; det beror på. Låt oss förklara.

Prismodellen är baserat på ens egna storlek och tillväxt. Alltså vilken “nivå” av plattformen och “vilken hub” samt “antal kontakter”. Dessa tre variabler är förutsättningarna för den individuella prissättningen.

Det finns tre nivåer i HubSpot;

  1. Starter = För startups och företag som egentligen mestadels ska arbeta med CRM:et på grundläggande nivå och e-postmarknadsföring.
  2. Professional = Den vanligaste modellen där de flesta SMB-segmentet hör hemma.
  3. Enterprise = För större företag, som ofta finns på en global marknad.

I HubSpot finns även tre olika “hubbar”, och det är Marketing, Sales och Service. Priset för dessa skiljer sig också åt. Så det är svårt att säga vad det kostar för dig. Bäst är att klicka in här, där kan du kalkylera priset.

Men för ett normalföretag som använder till största delen marknadsföringshubben och CRM:et är ett normalt pris runt 6500-8000 kr / månad. Vi har fördelen att vara guld-partner med HubSpot så vi kollar pris direkt för respektive kund vilket kan ge ett förmånligare pris, så hör av er om ni vill få ett förslag.

Visualisering av relevant data

Visualisering av relevant data

Det kan låta tillgjort och nästan lite pretentiöst. Men oj vad viktigt detta är. Att faktiskt få relevant data presenterat på ett snyggt visualiserat sätt är en väldigt stor del i Inbound Marketing och att faktiskt lyckas. Om man inte analyserar på reell data, hur ska man då veta vad man gör rätt och vad man ska prioritera?

HubSpot är exemplariskt i detta avseende, de har lyckats att ta extremt komplext data och gjort det enkelt. På några ögonblick kan vi snabbt exempelvis se vilka kanaler som driver mest trafik, mest leads, mest kunder och intäkter.

Vi kan alltså oavsett kanal se vad insatsen är och vad ROI (Return of invest) är. Så ganska snabbt ser man om en kampanj eller kanal genererar som den bör, eller om man ska förändra för att förbättra. Det föder ett beteende som blir prioriteringsbaserat, vilket marknadsföring anno 2021 is all about.

Kan man göra Inbound Marketing utan HubSpot?

Kan man göra Inbound Marketing utan HubSpot?

Absolut. Men skulle du låta Usain Bolt springa 100 meter i flip-flops? En parallell som inte yppats för varken sista eller första gången.

För att lyckas och vara framgångsrik i sin marknadsföring och kundresa krävs det ett system som binder ihop hela det digitala ekosystemet och det är just där HubSpot kommer in.

Så ja man kan göra det, men det skulle vara väldigt knöligt och onödigt svårt. Lite som Usain Bolt i flip-flops samtidigt som det är motvind och uppförsbacke. Riktigt dåliga förutsättningar med andra ord. Och det är ingen som gillar dåliga förutsättningar.

Hur kommer jag igång på bästa sätt?

Hur kommer jag igång på bästa sätt?

Det finns olika sätt, men om du frågar oss så skulle vi föreslå följande sätt att komma igång med både HubSpot och Inbound Marketing, för de går hand-i-hand och det är tillsammans man får en effekt som är storslagen.

John Olsson

John Olsson

Senior digital strateg och Inbound Marketing-specialist.

Innehåll

Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani