Vad är marketing automation? [Komplett guide]

Skapa mer för fler, utan att tappa effekt och personlighet!

Innehåll

Hur vi hinner med allt vi gör? Marketing Automation.

Fördelarna med marketing automation är lika många som möjligheterna. Här går vi igenom allt i en komplett guide – i två delar.

Det finns många som har undrat. Hur vi alltid prioriterar devisen ”hjärta och skäl”, samtidigt som vi är en av Sveriges snabbast växande inom Inbound Marketing, med kundflödet det innebär.

Vi ”jobbar smartare, inte hårdare”, helt enkelt. Vi överlåter det jobb som kan göras av beräkningar till maskinerna, där vi samtidigt ägnar tid åt det mänskliga.

Det är Marketing Automation. Det är därför vi hinner med, och svaret du söker när du önskar att du hann med mer. Söker du ett mer fullständigt svar på samma fråga? Då har du hamnat helt rätt.

En djupdykning i Marketing Automation

I det här inlägget ger vi er en ingående rundtur i allt vad Marketing Automation innebär, och vad som gör skillnaderna mellan en Manuell Marknadsförare och en Ansenlig Autopilot. Oavsett din budget eller ambitionsnivå. Låt oss då ta det från början:

Vad är Marketing Automation?

Ett gäng maskinkommandon som blir din mest effektiva kollega, kort och gott.

Det är svårt att prata om Marketing Automation utan att det blir en hög med buzzwords, eller översimplifierat. Men vi har gjort vårt bästa:

Marketing Automation är program och processer som väntar på att något ska hända, och agerar sedan efter ett förbestämt regelverk.

Ett av de vanligaste exempel är e-postutskick på födelsedagar. Du har säkert fått ett par stycken, från de kundklubbar du har varit medlem i ett tag.

Till sist kommer ett fint och personligt mail med en fin gest på din dag, och kanske en rabatt för just dig och dina preferenser, från företaget. Det känns som att någon satt sig ner och gjort det här mailet för hand för just dig, eller hur?

Men någon kanske inte har lyft ett finger på två år för att det ska gå iväg. En dator gjorde hela jobbet, höll koll i kalendern och skickade mailet. DET är Marketing Automation. Bland annat.

Marketing Automation kan också vara:

  • Beteendebaserad digital annonsering, med särskilda annonser på Facebook efter att du har besökt särskilda sidor.
  • Ett automatiskt SMS till VIP-kunder, för att få tillgång till mellandagsreapriser dagen innan andra.
  • En nedladdningsbar guide, som lägger dig i en e-postlista av prospekt, och sen erbjuder en personlig möteslänk en vecka senare.
  • Hundratals andra saker

”Så om det är hundratals andra saker, hur vet jag när något kan kallas Marketing Automation?”

Vi förstår att det kan verka diffust när kvalifikationerna är för många. Så, detta är vad alla insatser för Marketing Automation har gemensamt.

Tre kriterier för välfungerande Marketing Automation:

  • Det gör din marknadsföring lättare att sköta, till följd av att överlåta lättare uppgifter till ett system
  • Det ger din marknadsföring bättre verktyg för timing, tack vare att en dator aldrig sover och alltid har koll
  • Det gör din marknadsföring mer personlig, tack vare informationen systemet har och hur den sorterar/använder den

Hur fungerar Marketing Automation?

Kugghjulen och kablarna bakom automatiska, personliga upplevelser.

Hur Marketing Automation fungerar? Det fungerar jättebra, tycker vi.
Skämt åsido, undrar du hur kugghjulen bakom väloljad Marketing Automation ser ut, är detta svaret du söker:

Låt oss återgå till exemplet med mailet på din födelsedag. Ett mail har skapats sedan tidigare, med dynamiska fält att fylla, och lagts in i ett system som HubSpot.

Programmet får instruktionen att titta igenom era kontaktlistor varje dag, och hitta vilka som fyller år den dagen. Alla som stämmer in på kriteriet läggs därefter in i en tillfällig e-postlista, och det förproducerade mailet kommer in i bilden.

Vi har skapat en checklista som gör livet enklare, för det är komplext. Du hittar den här!

Vad som händer i bakgrunden

Tänka sig, vilket sammanträffande – du fyller år idag, Kim!

Programmet tar sedan de dynamiska fälten i mailet, och fyller dem med information som gör det personligt. Allt är information den har fått av dig tidigare – namn, e-postadress, produktpreferenser och allt annat du har lämnat över som kund. Så för den som skickar mailet ser det ut som att det står så här i CRM-systemet:

”Grattis [FIRSTNAME]! Låt oss visa vår uppskattning för dig, med 20% rabatt på [PREFERREDPRODUCT]: [PERSONALDISCOUNT]”

Vad som händer för läsaren

När du öppnar mailet i din inkorg, Kim, blir det något helt annat:

”Grattis Kim! Låt oss visa vår uppskattning för dig, med 20% rabatt på Ekologisk Snackbox: GRATTISKIM20”

(Så hur fick du en så personlig rabattkod utan att någon gjorde något? Med CRM som HubSpot kan du skicka instruktioner om att skapa den rabattkoden sekunden innan mailet går iväg. Den tar bara ”GRATTIS[FIRSTNAME]20”, fyller i fältet och lägger till det i ett e-handelssystem som Shopify.)

Allt genereras, fylls i och skickas iväg så fort systemet ser att dagens datum och ditt födelsedatum är detsamma. Ingen lyfte ett finger, en maskin tog bara data och gjorde vad den blev tillsagd.

Därför vill du fundera ett par extra varv över vilken information du behöver, vill ha och kan förbise i din marknadsföring. Så att du samlar in och hanterar den för bäst förutsättningar och resultat, och kan göra Marketing Automation så personlig som den var byggd att vara.

Det är ju fortfarande marknadsföring, något som hänger på att känna sig sedd, förstådd och tillgodosedd.

Tre anledningar att prioritera Marketing Automation 2022

Om du behöver svar på tal har vi dem i triss.

1. En faktiskt personlig upplevelse för era kunder i rätt tid, som inte kräver elefantminne eller sömnlöshet.

Många, om inte de flesta, företag har samma två utmaningar i marknadsföring: Att hinna med och att vara relevant.

Att skapa annonser och utskick som inte ämnar till en bortglömd händelse, utan att införa nattskift. Skicka mail till leads och prospekt utan att gå händelser i förväg, men inte heller se dem kallna av tidsbrist. Att lära känna sina kunder, utan att det blir plastigt och ytligt.

Det är exakt det Marketing Automation sköter åt dig.

En maskin behöver varken sömn, rast eller lunchpaus, och kan tugga ekvationer så länge strömmen finns. Den kan behöva lite hjälp av dig, människan som förstår kontexter och sociala koder en maskin inte klarar. Efter det, och för att du har satt spelreglerna, har den koll på läget helt själv efteråt.


2. En effektivisering av era marknadsföringsinsatser, med mindre grovjobb och mer data

Marketing Automation kan verka som en stor, kostnadstung och krävande insats. Ibland skrämmer det bort personerna som sköter fakturor och tidrapportering. Inte konstigt, det mesta som är nytt gör det. Men alternativet är en väldigt mycket dyrare historia, både i tid och pengar.

Titta bara på ditt senaste mail från en större webbutik du handlat på, eller lämnat en varukorg. Som klippt och skuret för just dig, kanske t.o.m med ditt förnamn i rabattkoden. Det var en ”cool och unik grej” när det begav sig, och kort därpå blev det en förväntan från de flesta.

Det blir en dyr historia om någon på marknad ska göra det för hand. Dessutom med förhoppningar om aktuell information och gissningar kring preferenser.

Med Marketing Automation finns det en del tid som läggs på att ge maskineriet sina spelregler och verktyg. Det kan se dyrt ut vid första anblick, men därefter behövs bara justeringar och påfyllning av innehåll.

Resten sköter maskineritet. Den har ju sina spelregler och verktyg, och kan leverera ”klippt och skuret” dygnet runt.

3. En metod som du kan skala upp och ner, för alla branscher och budgetar

För länge sedan var det nästan bara miljardbolagen och teknikföretag som kunde slå mynt ur Marketing Automation. Att driva och underhålla databaser, skapa skript och analysera aktivitet var en hel avdelning av högavlönade tekniker.

Det var förr i tiden, när den tekniska nivån var dyr eller otillgänglig. Tack vare teknikens utveckling och användarvänliga gränssnitt är det idag inte svårare än att skaffa ett HubSpot-konto. Det tar bara fem minuter, och kan kosta allt från 50.000 kronor i månaden till gratis kronor i månaden. Därför kan du vara igång utan att ha plånboken till hands, på nolltid.

Väl där inne är det du som sätter ambitionsnivån. Inledningsvis kan du börja lätt med en enkel e-postlista att skicka ut innehåll till, och kanske ett automatiskt e-post vid väl valt tillfälle. Senare kan du ta det till sin spets med workflows, och därefter bygga ut dem över tid med all ny data och dina växande färdigheter.

Dina workflows skickar personliga erbjudanden från e-handelsdata, bokar möten och flyttar runt folk i målgrupper för annonsering. Eller, något av de tusen steg som finns där emellan. Tack vare att du satte upp regler som automationen utför åt dig.

Så om du är en ”marknadsavdelning of one”, en grundade företagare eller ensam marknadsansvarig, behöver du inte överväldigas. Inledningsvis kan du göra små insatser med märkbar skillnad, och bygga ut din Marketing Automation stegvis. Från noll kronor och uppåt.

HubSpot – Ett Marketing Automation-system lika kraftfullt som lättanvänt

Det är klart att vi är lite subjektiva när vi lovordar HubSpot – vi har trots allt gått och blivit en av Sveriges få platinum-partners. Men det är inte utan anledning vi har valt branschledaren i CRM för att utvecklas och utveckla Marketing Automation.

HubSpot lanserades redan 2005, och har skrivit själva grunden i principen Inbound Marketing. Boken Inbound Marketing: Get Found Using Google, Social Media And Blogs publicerades av grundarna Brian Halligan och Dharmesh Shah – och blev ramverket för metoden. Därför anses HubSpot vara vaggan för metoden där Marketing Automation verkligen kommer till sin rätt.

Men HubSpot låter sig inte leva på gamla meriter, utan är en levande plattform med funktioner som svarar på marknadsförares behov näst intill samma vecka som det behövs. Dessutom med ett gränssnitt som gör det möjligt för vem som helst att lära sig marknadsföra som en fullfjädrad reklambranschveteran.

Det bästa med det hela är att det är en plattform där du har kontrollen över din väg in och vidare. Du kan gå från ett gratiskonto och därefter uppgradera till ett Professional-konto, eller stanna på gratisnivån för gott. Gå via en partner som lär ut under tiden de sköter systemet, eller registrera dig själv och lära dig HubSpot på egen kammare. Du kan använda ditt CRM för enbart e-postinsamling, eller bygga vidare med alla smarta och djupdykande verktyg som nu finns till hands.

Därför är HubSpot en plattform för framtidens marknadsföring – och dagens Marketing Automation.

Har du fler frågor och söker fler svar? Vi kan Marketing Automation!

Även om du precis har mött en lång och utförlig text om ämnet kanske du har frågor som lämnades obesvarade. Oroa dig inte, vi älskar att prata Inbound Marketing, och alla dess delar. Därför är vi bara ett meddelande bort för dig som vill prata mer. Klicka här, så hoppas vi kunna svara på dina frågor om Marketing Automation!

Smarta handfasta tips och trendspaningar!

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss