Inbound Marketing

Inbound Marketing är en form av digital marknadsföring där man förtjänar mottagarens intresse genom värdeskapande innehåll. Här kommer vi berätta hur Inbound Marketing fungerar och vilket resultat det skapar. 🚀

Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med vår guide!

Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing kan ses som en modernare typ (eller metodik) av digital marknadsföring. Och den är här för att stanna. Kort och gott kan man säga att det handlar om att ge värde för mottagaren i allt man kommunicerar ut. Bland annat genom att skapa värdefullt content/innehåll blir det ett marknadsföringssätt som får kunden att komma till dig och inte tvärtom. I alldeles för lång tid har kunderna blivit påtryckta med reklam och istället har det lett till att de blivit motståndskraftiga. Inbound Marketing är lösningen på det här. Det är ett samarbete mellan sälj, det digitala ekosystemet och den digitala marknadsföringen, som gynnar både dig och kunden i längden.

Vad är Inbound Marketing?
Vad är skillnaden på Outbound och Inbound marketing?

Vad är skillnaden på Outbound och Inbound marketing?

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföring dykt upp. Inbound Marketing handlar istället om att kommunicera värdefullt content/innehåll till kunderna genom till exempel guider, bloggar, sociala medier och podcasts. Bra innehåll helt enkelt. Inom Inbound Marketing jobbar man inte mot ett mål utan att ha en klar strategi för att ta sig dit. Genom väl planerade möten och analyser tittar vi på vad som görs rent praktiskt.

  • Oftast arbetar man i kvartalssprinter om 90 dagar där man sätter upp tydliga mål, actions och förväntningar
  • Det är datadriven marknadsföring, där vi kan mäta de digitala insatserna och utifrån det prioritera rätt och ständigt optimera.
  • Vi ser till att hela din digitala närvaro samspelar för att ge dig större synlighet, fler leads och fler affärer. Vi finns där för ditt marknadsteam, din ledning och ditt säljteam genom hela resan och fungerar som bollplank och strategiska rådgivare på vägen mot fler smarta affärer.
  • När ni arbetar med oss blir vi din strategiska partner och en del av ert team. Ni får inte bara en byrå som utför saker. Ni får ett team som brinner för att nå och överträffa era mål lika mycket som ni.

Den nya tidens kundresa

Nutidens kunder har förändrats. De sitter i förarsätet, och de kör snabbt. De har full kontroll och gör sina egna efterforskningar om just din produkt/tjänst och avgör om de tycker att den är bra. Du vet precis lika bra som oss att alla söker på Google. ­Frågan är bara om det är till dig de ska gå, eller om det är till dina konkurrenter som gjort hemläxan? Det alla gör på Google är egentligen att man söker efter lösningar. Det är därför viktigt att man med hjälp av sökmotoroptimering (SEO), Google Ads, sociala medier-ads och värdefull content marketing har gjort sin hemläxa så man finns där där när de väl söker. Detta är det första steget i kundresan, nämligen att attrahera kunden. Därefter konverterar vi dessa till leads och kunder.

Den nya tidens kundresa med Inbound Marketing
Vad resulterar Inbound Marketing i?

Vad resulterar Inbound Marketing i?

Det man kan förvänta sig med Inbound marketing är att skapa fler varma leads som konverteras till faktiska kunder, att få ambassadörer för sitt varumärke och att få full kontroll över sitt egna digitala ekosystem. Det är en långsiktig strategi som faktiskt fungerar och generar fler intäkter och nya varma leads!

Med rätt strategi och utförande kommer
Inbound Marketing hjälpa er att:

• Få fler varma leads
• Få full kontroll på det digitala ­ekosystem
• Skapa ambassadörer till ert varumärke

Ladda ned den kompletta guiden för Inbound Marketing och hur du kommer igång

Första steget för att komma igång är att ladda ned vår guide, vi skickar den direkt till din e-post. Våra processer är smarta, enkla och agila. Vi jobbar efter en tillväxtdriven metod (vissa kallar det för growth hacking) som innebär att vi hela tiden kan anpassa vad vi lägger fokus på. Våra kampanjer varar i 90 dagar vilket gör att vi oftast nollställer prioriteringar och mål fyra gånger per år. Detta möjliggör att vi lär oss vad det vi gjort och kan optimera både samarbete, prestanda av marknadsföringen och våra mål. Det bästa sättet är att läsa den kompletta guiden för Inbound Marketing, helt gratis förstås.

Fler resurser och guider för professionell marknadsföring hittar du alltid på vår ShareHub.

Kickstarta din Inbound-resa på två månader

Läs mer och bli (nästan) lika nördiga som oss

Digital marknadsföring

Inbound marketing kräver att den digitala marknadsföringen är på topp, och tillsammans med rätt verktyg hjälper vi dig med detta. Idag finns det hundratals konkurrenter online vilket gör att sökordoptimering, SEO, är väldigt viktig för att dra till sig rätt kunder i den digitala sfären. Men för att öka chanserna att synas ännu mer, krävs det oftast engagemang med hjälp av google ads, SEM och annonsering på sociala medier också. Det är även viktigt att man samlar all information om leads på ett och samma ställe, det är därför vi jobbar med Hubspot. Kort och gott kan man säga att Hubspot är ett verktyg för marketing automation, CRM-system, landningssidor och innehållskapande. Vill du veta mer om digital marknadsföring?

Content marketing

Att skapa värdefullt och relevant innehåll utformat efter din målgrupp och som produceras regelbundet är A och O inom Inbound Marketing. Genom att få din målgrupp intresserad av ditt innehåll, skapar det förtroende till företaget. Bra content ska vara relevant och helst leadsgenererande för att potentiellt kunna leda personen vidare i köpresan. Bra content kan distribueras ut genom youtube, e-post, sociala medier, bloggar, podcast, webbinarier etc. Väcker det intresse?

Marketing Automation

Enkelt förklarat handlar det om att man gör en stor del av sin marknadsföring automatiserad. När man har samlat på sig leads kan man med hjälp av Hubspot, till exempel göra personliga utskick med bra innehåll och olika landningssidor beroende på vilka leads och vart dem befinner sig i köpprocessen. Man kan se det som ett automatiserat sätt att nå ut till flera olika målgrupper. Använder man sig av marketing automation ligger man en bra bit före sina konkurrenter. Vill du ligga ett steg före?

Leadsgenerering

Leadsgenerering kan ses som en process där man som företag attraherar och konverterar personer till att finna intresse för din produkt eller service. För att lyckas med det här behöver man tydliga strategier, leads generatorer som exempelvis bloggar, email och sociala medier, men också ett bra marketing automation verktyg. Det handlar om att ge rätt information vid rätt tidpunkt, dels för att få kunderna att stanna, men också för att leda dem till ett köp.

Hubspot

För att optimera marknadsföring och sälj i ditt företag är det viktigt att ha ett system som automatiserar och håller all data samlad. Hubspot kan hjälpa till med det här. Hubspot är ett inbound-system där man har samlat CRM-system, e-postmarknadsföring, leadshantering och annonshantering med mera på en och samma sida. Det är ett verktyg som hjälper till att generera mer trafik och sälj. Intresserad av att veta mer om Hubspot och hur det fungerar?

Receptet för Inbound Marketing​

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.