Sökordsoptimering – Att placera sig högt upp på Google

Hur kommer jag högt upp på Google? Psst! Vi vet.

SEO, On page SEO, sökmotoroptimering, ranking på Google... med andra ord, modern sökordsoptimering på riktigt — när konverteringen räknas.

Sökordsoptimering, även kallat för SEO, står för Search Enginge Optimization. Sökordsoptimering handlar om att få sin hemsida på en så hög placering som möjligt i den organiska träfflistan på Google. Låt oss berätta varför sökmotoroptimering (som det också kallas) är en av de viktigaste delarna i din digitala marknadsföring.

Sökordoptimering / sökmotoroptimering - Trappeffekten
När man jobbar med sökordsoptimering får man vad vi kallar för “trappeffekten” där varje insats lever kvar och växer oftast starkare över tid, till skillnad mot marknadsinsatser som exempelvis annonsering, som kräver ständig investering och blir snabbt kallt.

Sökordsanalysen ligger till grund för lyckad konvertering

Arbetet börjar med grundlig analys där vi undersöker sökpotentialen för dina tjänster eller produkter för att bestämma vilka sökord som är mest lönsamma att optimera. När vi fastställer vilka ord vi skall optimera använder vi ett av världens främsta SEO-verktyg som i stort sett har en spegling av all Googles sökdata — vilket gör att vi vet och baserar våra insatser på reell data, även i realtid.

Vi analyserar då sökvolymer, konkurrensen inom branschen men också just er webbplats. Målet med analysen är att bestämma vilka sökord som är mest lönt att sökmotoroptimering (SEO).

On page SEO med mänsklighet

Nästa steg är det som man kallar för optimering ”on-page”. Det är många delar som ingår i en sökmotoroptimering på webbsidan men i korta drag handlar det om att säkerställa att sidan har ett, för sökordet eller sökfrasen, så korrekt innehåll som möjligt.

Det här här vi skiljer oss från mängden. Det är här vi brukar säga Sökordoptimering på riktigt (SEO). Om man skriver en lång novell som inte är visuellt tilltalande, eller har ett trist språk, men ändå kommer högt upp på Google så kvittar det. Besökaren kommer vända i dörren (eller klicka tillbaka till sökresultatet). Det är människan som besöker webben och det är här vi kombinerar sökord som Google gillar, och ett visuellt intryck som människan gillar.

Kort och gott så gäller det att fylla webbplatsen med ett relevant och attraktivt innehåll. Detta kallas också för ”content writing” eller “content marketing” och är en absolut förutsättning för att kunna få bra resultat.

Det är många olika delar som ingår i en optimering på sidan, det handlar om att säkerställa att sidan har ett för sökordet så korrekt innehåll som möjligt. Detta görs genom både dem delarna man inte ser och sidans textinnehåll.

Sökordsoptimering med hög konvertering

Sökordsoptimering med oss handlar så mycket mer än bara sökord (som gärna många vill få dig att tro). En stor del handlar om hur konverteringen faktiskt ökar. Det kvittar om du har 1000 besök om dagen när konverteringen är fortfarande 0%. Det handlar om att ge ett visuellt gott intryck, skapa en trygghet och trovärdighet för besökaren, att det är enkelt och snabbt. Tro inte att den moderna människan väntar på dig. Den är kräsen, har gjort sin hemläxa och förväntar sig mycket redan från start.

Tillsammans med sökordsoptimeringen utför vi löpande A/B-tester som handlar om att öka konverteringen över tid. Det kan handla om att testa olika sorters rubriker, eller bilder, eller färger. Under ett par veckor när vi A/B-testar får vi fram data som ger oss en vägledning i att öka optimeringen ytterligare efter varje testperiod. Efter en tid är konverteringsandelen skyhög då vi utgår från riktigt data, och inte magkänslan. Här kommer vår kunskap om UX och användarvänlighet väl till pass.

Sökordsoptimering / sökmotoroptimering - Venndiagram över Inbound marketing och Outbound marketing
Enkelt venndiagram som visar vad som ingår i “Inbound Marketing” kontra “Outbound Marketing”.

Ständig optimering och proaktiv sökordsförbättring

Priset baseras på årsbasis eftersom vi kontinuerligt arbetar både aktivt och proaktivt med din sökordsoptimering varje vecka. Vi följer utvecklingen och loggar all sökdata för att över tid optimera och ständigt förbättra. I sökordsoptimeringen bevakar vi även dina fem största konkurrenter och gör allt som står i vår makt för att vinna och sätta er i första position.

En del av Inbound Marketing

Skillnaden på sökordsoptimering och sökmotormarknadsföring (sponsrade länkar)

Vad är skillnaden på sökordsoptimering och sponsrade länkar? Det är en fråga som vi ofta får. Låt oss förklara.

Sökordsoptimering, eller SEO på engelska, står för begreppet search engine optimization som direkt översatt blir sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering handlar om att få sin hemsida att placera sig på en så hög plats i den organiska träfflistan som möjligt på Google. Alltså under sponsrade länkar (om det finns). Det hela handlar om att rankas högt i söklistan för att hitta relevanta kunder, något som nästan alla företag borde göra. För att lyckas med detta görs analyser och åtgärder på texter, innehåll, visuell upplevelse, länknätverk, etc.

Sponsrade länkar, eller Google Ads som tjänsten heter från Google, är inte helt olikt sökordsoptimering, men det är i realiteten något helt annat. Google Ads handlar kort och gott om att konvertera klick till köp, där du betalar per klick. Ju mer konkurrens ett visst sökord har, desto dyrare blir varje klick. En skillnad mellan sökordsoptimering och sponsrade länkar är att sponsrade länkar har direkt effekt, så fort du betalar syns du bland de sponsrade länkarna. Sökordsoptimering är en mer långsiktig process i den organiska söklistan. När vi pratar om Google Ads pratar vi om den betala söklistan. Du har själv kanske sett en liten grön ruta som säger “Annons” framför texten? Det betyder att det är en Google Ads-annons.

Vad kostar ett klick på Google Ads?

Ibland kan klicken kosta ganska mycket. Men man får inte glömma att varje klick är en oftast högst potentiell kund eftersom just den personen söker det du säljer. Exempel: Ett klick kostar 5 kr/klick och varje betalande kund handlar i genomsnitt för 200 kr. Om var fjärde besökare handlar så kostar varje konvertering och köp 20 kr. Alltså 200 – 20 = 180 kr. Det är en kalkyl som man nästan alltid kan räkna hem, och skala upp.

Sökordsoptimering och sponsrade länkar har olika fördelar och det bästa är att ha en bra blandning av båda, där de kompletterar varandra utan att konkurrera.

Självklart hjälper vi er med både Google Ads och sökordsoptimeringen, hör av dig så berättar vi mer!

Google Ads hette tidigare Google Adwords, lär mer om bytet här.

Vill du få mer kunskap och ta din digitala marknadsföring till nästa nivå? Kolla in vår ShareHub — Här hittar du alltid matnyttig kunskap för din marknadsföring.

Hör av dig! 🍩

Tillsammans tar vi ditt varumärke till nästa nivå.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.