Digital marknadsföring som skapar resultat och upplevelse

Digitala kundresor som ökar din konvertering, låter det bra?

Datadriven digital marknadsföring är inte bara effektiv, det är faktiskt helt oslagbart.

Enklare kundresor med rätt digital marknadsföring

Digital marknadsföring kan innebära väldigt många olika saker. Exempelvis kan man via digital marknadsföring bygga ett starkare varumärke över tid genom att förse sin målgrupp med relevant innehåll. Det kan också användas för kortsiktiga och koncisa mål som t.ex. öka trafiken till hemsidan. Det digitala landskapet bidrar till enklare och snabbare kundresor, genom att möjliggöra snabba interaktioner – som kund kan man både hitta, och köpa, en produkt på ett par klick.

Med digital marknadsföring når du rätt målgrupp

Om vi pratar längre tidsperioder är digital marknadsföring 100 % nödvändigt för att bygga starka relationer till din målgrupp, bl.a. via sociala medier. Det handlar dock inte om att posta så mycket som möjligt på så många kanaler som möjligt. Om din målgrupp generellt inte använder YouTube, använd inte YouTube. Investera istället tid på att kartlägga var din målgrupp finns, och vad de söker för innehåll där de är. Det fina med digital marknadsföring är nämligen att när du vet var din målgrupp finns – är det otroligt lätt att pricka den. Vill du exempelvis nå män i Skåne i åldern 20–35 år, som har träning som intresse, kan du göra det enkelt via sociala medier.

Är du synlig på Google?

Förmodligen är det så att ditt varumärke erbjuder en produkt eller tjänst som löser ett eller annat problem hos kunden. Detta ställs verkligen på sin spets när det kommer till SEO, en stor del av digital marknadsföring, som handlar om att bli hittad på Google när en kund söker en lösning på ett specifikt problem. SEO-arbete handlar om att identifiera vilka problem din produkt eller tjänst är en lösning på – och där med vad kunden faktiskt skriver in i sökfältet, alltså vilka sökord hen använder.

Att ha en webbplats som en del av sin digitala marknadsföring, är mer eller mindre självklart idag – att däremot SEO-optimera den ses inte som fullt lika självklart tyvärr. Det finns väldigt många faktorer som spelar in när det kommer till placeringen din webbplats får i Google. Exempelvis kan det handla om ordval i texter, hur din webbplats är länkad från andra webbplatser och mycket annat. Det är alltså viktigt att ens webbplats är attraktiv både för användare och sökmotorer.

Mätbarheten är den riktiga styrkan i digital marknadsföring

Vad som också är en av de främsta fördelarna med digital marknadsföring är mätbarheten. Det finns idag en mängd olika analysverktyg för att mäta resultatet av satsningarna. Exempelvis kan man mäta antal sessioner på en webbplats under en viss tid och hur långa dessa var. Man kan mäta antal klick och vart. Olika typer av engagemang kring annonser i sociala medier går också att mäta. När man sen har denna fakta svart på vitt, kan man optimera insatserna gång på gång, vilket leder till ökad lönsamhet.

En del av Inbound Marketing

Guider för sociala medier

Vi har ett par guider för sociala medier som man kan läsa och ladda ned, helt gratis. Så lyckas du på Instagram – Guide i 10 steg för företag & varumärken, Så lyckas du på LinkedIn – Komplett guide eller Åtta anledningar till varför ditt företag ska synas på sociala medier.

Hör av dig! 🍩

Tillsammans tar vi ditt varumärke till nästa nivå.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.