Skillnad mellan Instagram Reels och TikTok

Att posta på sociala medier är mycket mer än bara text och bild – idag reder vi ut skillnaderna mellan de två mest liknande formaten, Instagram Reels och TikTok.

Likheterna är till att börja med – slående. Formatet är densamma (alltid vertikalt) och ljudet består till största del av musik eller voiceover – alltså skiljer sig inte innehållet speciellt mycket. Båda formaten är just nu det som är mest fördelaktigt att posta på sociala medier!

Vad är skillnaden?

👩‍👩‍👧‍👦  TikTok har fler användare än Instagram Reels – vilket gör att det finns fler ”trender” att välja och vraka från. Nackdelen blir däremot att trenderna utvecklas och går betydligt snabbare, vilket gör att man som kreatör behöver ta snabba beslut. Eftersom trenderna däremot är färre på Instagram, kan det krävas mer arbete för att hitta dit – men enklare att hålla sig up to date.

🤓 Algoritmerna arbetar helt olika. På TikTok finns det större möjligheter att toppa flödet och få räckvidden att skjuta i höjden. Medan du oftast når ut mer träffsäkert till dina vanliga följare på Instagram.

🥅 Målgruppen skiljer sig. TikTok är den appen som har växt snabbast. Trots att målgrupperna växer sig större så går det inte att undgå att den yngre målgruppen fortfarande väger tyngst.

Läs gärna vidare om: content marketing eller anledningar till varför du bör synas på sociala medier!

Rebecka Holmström

Rebecka Holmström

Digital strateg och Inbound Marketing-specialist.
Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss