Instagramstory: Så designar du din länk

Nu var det visserligen ett tag sen swipe-ups på Instagramstory blev ersatt av ”Link Stickers” och tillgängligt för alla att använda. Vad som däremot gått under radarn, är hur du enkelt designar din länk och slipper den ”fula” webbadressen direkt i storyn. Såhär gör du för att designa din länk (och med det, troligen öka din konvertering!).

  • Börja med att svepa upp och lägga in din länk som vanligt.
  • Skapa en textruta och lägg in din rubrik till länken.
  • Lägg till bakgrundsfärg till texten och välj vit bakgrundsfärg.
  • Hitta en passade textfärg till den vita bakgrundsfärgen.
  • Lägg nu textrutan över din länk och anpassa storleken. Länken kommer nu fortfarande vara klickbar men lite snyggare och mer inbjudande att klicka på!😉

Däremot finns det några saker att ha i åtanke när du använder detta, tänk på att:

❌ Om du använder heltäckande rutor – använd tydlig CTA eftersom följarna annars kan missa att det är en länk.

❌ Inte använda längre textruta än länkknapp.

❌ Tänka på läsbarheten och att använda färger som blir lättlästa tillsammans.

Läs vidare: Schemalägg stories med 5 enkla steg eller Här bjuder vi på en guide i att lyckas på Instagram och vad vi tror kommer under året 2021.

John Olsson

John Olsson

Senior digital strateg och Inbound Marketing-specialist.
Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss