Fyra tips för bättre Instagram-karuseller

Har du upptäckt karusellerna på Instagram, där följaren får swipa igenom för att se alla bilderna som ligger bredvid varandra i rad på Instagram och LinkedIn?

Fördelen med karuseller är att det går följarna att spendera mer tid att bläddra igenom och kolla på ditt innehåll, vilket algoritmerna kommer gilla och med största sannolikhet kommer att ranka ditt innehåll högre upp i flödet. Dessutom öppnar det upp för stor kreativitet och utrymme att bygga upp storytelling genom design, text, bild och video tillsammans. Det finns många sätt att bygga upp en karusell på, idag passar vi på att dela med oss av fyra tips på vägen för att ge dig ordentligt med fart.🎡

1️⃣ Grunden är grunden – hitta ditt verktyg

Vi använder (och rekommenderar InDesign), men Canva kan vara vara ett bra sätt att börja, där du får mycket hjälp på vägen. Är du van att arbeta i PowerPoint så går även det, med anpassad storlek på diabilden och spara ut varje sida som Jpeg när du är klar.

2️⃣ Rätt storlek och format

Oavsett Instagram eller LinkedIn, rekommenderar vi att använda stående 4:5 format (1080x1350px), med en brödtext på minst 35 punkter för bra läsbarhet.

3️⃣ Överlappande bilder!

Det bästa av allt till Instagram – lek med layouten och låt bilder överlappa över flera sidor, för att ge dynamik till karusellen. Låt till exempel en liggande bild få plats över två sidor, eller låt en liten ”kant” sticka fram för att göra följarna nyfikna och svepa vidare.

4️⃣ Låt layouten andas.

Marginalerna är A och O! Oavsett vilket verktyg du använder, rekommenderar vi att skapa stödlinjer att hålla dig innanför. Det gör att karusellen blir mer lättläst, lättare för ögat att följa med genom flera bilder. Nästan alla program har någon typ utav linjal, stödlinjer för att mäta så innehållet ”linjerar” och inte blir intryckt.

Tips! Läs också Schemalägg stories med 5 enkla steg eller Här bjuder vi på en guide i att lyckas på Instagram och vad vi tror kommer under året 2021.

John Olsson

John Olsson

Senior digital strateg och Inbound Marketing-specialist.
Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss