Framtidens digitala marknadsföring

Inbound Marketing

Introduktion till Inbound Marketing

Introduktion till Inbound marketing

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats så har Inbound-marknadsföring dykt upp.

En stor det i Inbound Marketing är Content Marketing, så kallad innehållsmarknadsföring. Att skapa värdefullt och relevant innehåll utformat efter din målgrupp och som distribueras regelbundet är A och O inom Inbound Marketing.

Genom att få din målgrupp intresserad av ditt innehåll, skapar det förtroende och attraktion till ens varumärke. Bra content ska vara relevant och helst leadsgenererande för att potentiellt kunna leda personen vidare i köpresan. Bra innehåll publiceras oftast ut genom exempelvis youtube, e-post, sociala medier, bloggar, podcast, webbinarier, guider, etc. Väcker det intresse kanske?

Inbound på 2 minuter

Vore det inte härligt om någon förklarade vad Inbound Marketing handlar om på cirka 2 minuter? Vi trodde väl det, titta på vår förklaring genom filmen. Klicka, titta, lär.

Film: Inbound Marketing på 2 minuter
Spela videoklipp
Sälj genom att hjälpa människor via Inbound Marketing

Sälj mer genom att hjälpa människor

Affärsfilosofin Inbound Marketing är baserad på att hjälpa människor. Det representerar ett bättre sätt att marknadsföra, sälja och ge grym service, allt för att hjälpa företag att växa. Det vi säger med andra ord är att om du hjälper människor i sin vardag så kommer de också köpa från dig.

Den nya tidens kundresa

Möt den nya tidens kundresa med inbound marketing

När du har data och analys på kundresan, då blir säljet en barnlek. Kundnöjdheten får du på köpet.

De har full kontroll och gör sina egna efterforskningar om just din produkt/tjänst och avgör om de tycker att den är bra. Du vet precis lika bra som oss att alla söker på Google. ­Frågan är bara om det är till dig de ska gå, eller om det är till dina konkurrenter som gjort hemläxan? Det alla gör på Google är egentligen att man söker efter lösningar. Det är därför viktigt att man med hjälp av sökmotoroptimering (SEO), Google Ads, sociala medier-ads och värdefull content marketing har gjort sin hemläxa så man finns där där när de väl söker. Detta är det första steget i kundresan, nämligen att attrahera kunden. Därefter konverterar vi dessa till leads och kunder.

Vad är content marketing egentligen?

Det handlar om att posta relevant och engagerande innehåll på rätt digitala kanaler vid rätt tillfälle, till rätt person.

Man kan säga att content marketing utgör en motpol mot reklam, eller åtminstone den typ av reklam vi tänker tänker på när vi hör ordet “reklam”. Content marketing är king inom digital marknadsföring. Bara ordet reklam har fått en såpass negativ klang att inte ens vi som arbetar med det vill benämna det så, utan vi kallar konsekvent ”reklam” för ”marknadsföring”. Förmodligen beror det på att människor associerar reklam med att bli avbruten i något, t.ex. en film eller ett YouTube-klipp. Och det är precis detta som content marketing är, det är icke-avbruten-reklam som fungerar. Alltså kunder kommer till dig, istället för att du “stör” och “avbryter” kunden.

Vad är content marketing?

Attrahera

Engagera

Attrahera

Kunder

HubSpot - En komplett plattform för Inbound Marketing

HubSpot - En komplett plattform för marknad, sälj & service

Hubspot är en komplett plattform för inbound marketing, en onlinebaserad tjänst som samlar marknad, sälj och service. HubSpot är världsledande och har samlat bland annat CRM, digital marknadsföring, leadshantering, automatisering och annonshantering i en plattform. Intresserad av att veta mer om Hubspot och hur det fungerar? Boka en demo med oss, helt gratis.

Ladda ned den kompletta Inbound Marketing-guiden

Vi bjuder på en guide om vad Inbound Marketing är och hur du gör för att lyckas med det.

Vi vågar säga att denna kan vara marknadens bästa guide till Inbound Marketing. Visste du att 57 % av köpprocessen redan är gjord innan en säljare kommer i kontakt med köparen? Den potentiella kunden letar efter information online och diskuterar med sitt nätverk.

Attract - Engage - Delight (Attrahera - engagera - Glädja)

The Hubspot Flywheel [Svänghjulet] förklarat

Du har säkert hört talas om tunnlar, trattar funnels. Men det är dags att tänka nytt och att tänka rätt. The Flywheel Model är en metodik att bygga sin organisation och varumärke kring, det vinner alla på.

Vad resulterar Inbound Marketing i?

Med rätt strategi och utförande kommer Inbound Marketing hjälpa er att få total kontroll på det digitala ekosystemet.

Det man kan förvänta sig med Inbound marketing är att skapa fler varma leads som konverteras till faktiska kunder, att få ambassadörer för sitt varumärke och att få full kontroll över sitt egna digitala ekosystem. Det är en långsiktig strategi som faktiskt fungerar och generar fler intäkter och nya varma leads!

Ett urval av våra Inbounds

Case stuides

Extra allt. tack.

Fördjupning Inbound

Vad är skillnaden på outbound och inbound?

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföringen dykt upp. Inbound Marketing handlar istället om att bra värdeskapande innehåll bland annat.

Vad är då motsvarigheten Outbound Marketing?

Jo, alltså reklam som skriker ut sitt budskap, till exempel tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Där det egentligen handlar om att upprepade gånger exponera varumärket och dess budskap tills man tröttat ut mottagaren. Och det är klart, det fungerar, men hur effektivt är det i längden? Med andra ord, hur mycket är return of invest jämfört?

Den perfekta balansen mellan Inbound och Outbound

Precis som mycket annat i livet är balans viktigt. Det ena eller det andra är egentligen inte fel. Det handlar om rätt prioriteringar vid rätt tillfälle – vad är det egentligen som ger mest bang for the buck, eller mest för pengarna på ren svenska?

Låt oss presentera "trappeffekten"

Med outbound gör du marknadsinsats efter marknadsinsats och får säkert effekt av den ibland. Problemet är att det snabbt mattas av och att du då finner dig i samma position som tidigare. Över tid är outbound en ineffektiv och kostsam marknadsföringsmetod. Det är där Inbound Marketing är som allra vackrast; för varje steg och insats vi gör tar du ett steg upp på trappan. Och det bästa är att insatserna finns kvar över tid, vilket gör att du hela tiden klättrar uppåt utan att falla tillbaka till startpositionen.

Besök gärna vår profil på HubSpot. Där kan du läsa vad vi erbjuder inom Inbound Marketing och även skriva eller läsa recensioner.

Prata med en inboundbyrå med hjärta och skäl, lite närmre horisonten.

Kontakta oss

Denna artikel skapades i oktober 2020 men har uppdaterats och förnyats i september 2021.