Kraftigt åtstramade GDPR-lagar och regler.

Cookies & Do's

Nya GDPR-lagar sätter stop för Cookie dough och halvbakat.

Nya GDPR-lagar träder i kraft. Reglerna och riktlinjerna stärks ordentligt för att skydda användares dataskydd och integritet online. Samtidigt rullar Google ut nya webbstandarder (Consent Mode V2).

Tidigare har det varit tillräckligt att ”informera” om att man använder cookies för att spåra data & insikter. Men enkelt förklarat så stramas detta åt ordentligt i Q1 2024 (mars).

Alla webbplatser använder cookies på ett eller annat sätt. Man måste inhämta användarnas tydligt uttryckta samtycke för att ”skicka” kakor till deras webbläsare.

Man behöver huvudsakligen tre saker i och med de nya riktlinjerna;

  • En Cookie-tjänst som förutom att informera, ger användaren möjlighet att acceptera eller neka cookies, där den stora skillnaden är att inga cookies laddas in förrän användaren godkänt.
  • En Cookie-tjänst som är helt kompatibel med bland annat Consent Mode V2 som Google har som krav.
  • Juridiskt korrekta dokument som exempelvis; cookie policy, integritetspolicy, allmänna villkor, etc

Vår kompletta lösning

  • Vi integrerar tjänsten på er webbplats, ingen inblandning från er behövs.
  • Vi tillhandahåller de juridiska dokument som krävs.
  • Vi förvaltar och underhåller tjänsten löpande.
  • Fungerar som en licenskostnad enkelt förklarat.

Prisnivå bestäms av riskprofil på webbplatsen samt externa kopplingar, och det i sin tur avgör bland annat antal juridiska dokument samt hur avancerad setupen är. Uppstart och integration ingår.

Ett varumärke är inte en produkt eller tjänst

Funktionerna i korthet

Är det obligatoriskt?

Om du kollar på reglerna kring GDPR är de tydliga — Ja, annars riskerar du bryta mot lagen. Men det är fortfarande helt upp till var och en att säkerställa att man följer reglerna.

Extra viktigt för de som använder Google Ads.

För oss är det viktigt att proaktivt kunna hjälpa till och erbjuda en heltäckande tjänst.

Cookies & Do's

Hör av dig, så hjälper vi dig.

Läs mer: Google Consent Mode V2

Chrome’s Privacy Sandbox, även kallad Sekretesssandlådan, är ett initiativ ledd av Google för att skapa webbstandarder för webbplatser för att få tillgång till användarinformation utan att kompromissa med integriteten.

Införandet av den nya Digital Markets Act (DMA), även känd som förordning 2022/1925, kommer år 2024 att skifta mot ett nytt tillvägagångssätt för att samla in data för reklamändamål.

Digital Markets Act är en EU-förordning som syftar till att göra den digitala ekonomin rättvisare och mer konkurrenskraftig. Sex stora teknikföretag, som refereras till ”gatekeepers”, inklusive Google och en delmängd av kärnplattformstjänster, omfattas nu av specifika skyldigheter enligt lagen. För att följa dessa nya riktlinjer introducerar Google från och med mars 2024 Consent Mode V2.

Samtyckesläge använder en slags modellering som Google skapat för att hantera brister i information om hur mycket reklam som blir till affärer, vilket kan hända när folk inte tillåter sina webbläsare att spara så kallade cookies.

Istället för att samla in information från användares analyscookies använder Google Consent Mode V2 olika data, som enhetstyp, konverteringstyper, land, tid på dagen och webbläsartyp. Det simulerar användarbeteenden från de som accepterar analyscookies med målet att ge ditt företag mer insikter och förbättra rapportering, attribuering och budgivningsstrategier.

För att använda denna modell krävs Google Consent Mode V2 enligt de nya riktlinjerna. Om det inte används kan det leda till betydande dataförlust efter mars 2024. Den huvudsakliga skillnaden är tillägget av nya samtyckestillstånd:

  • ad_user_data används för att avgöra om användaren samtycker till Googles reklamändamål.
  • ad_personalization kontrollerar om data kan användas för anpassning av annonser, som exempelvis remarketing.

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss