Vad är skillnaden på Outbound Marketing och Inbound Marketing?

Här reder vi ut begreppen för Inbound Marketing och Outbound Marketing. Vad är skillnaden och behöver man det?

I takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföring dykt upp. Där det handlar om att kommunicera värdefullt innehåll.

Sedan lång tid tillbaka har den så kallade outbound-marknadsföringen varit väldigt in your face för mottagaren. Det har hela tiden handlat om att exponera sig för kunden så mycket som möjligt. Men i takt med att den digitala marknadsföring har förändrats har Inbound-marknadsföring dykt upp. Inbound Marketing handlar istället om att kommunicera värdefullt content/innehåll till kunderna genom till exempel guider, bloggar, sociala medier och podcasts. Bra värdeskapande innehåll helt enkelt. Där innehållet bör synas högt upp på Google, som görs via sökordsoptimering.

Vad är då motsvarigheten Outbound Marketing?

Jo, alltså reklam som skriker ut sitt budskap, till exempel tv-reklam, traditionell annonsering, radioreklam, etc. Där det egentligen handlar om att upprepade gånger exponera varumärket och dess budskap tills man tröttat ut mottagaren. Och det är klart, det fungerar, men hur effektivt är det i längden? Med andra ord, hur mycket är return of invest jämfört med Inbound Marketing.

Men det kanske inte är så enkelt, så svart och vitt. Att det ena är bättre än det andra, mer om det i nästa stycke.

Vad är skillnaden på Outbound och Inbound marketing?

Den perfekta balansen mellan Inbound Marketing och Outbound Marketing

Precis som mycket annat i livet är balans viktigt. Det ena eller det andra är egentligen inte fel. Det handlar om rätt prioriteringar vid rätt tillfälle – vad är det egentligen som ger mest bang for the buck, eller mest för pengarna på ren svenska?

För att man enkelt ska förstå vad skillnaden är och hur vi kategoriserar de olika de olika marknadsföringsinsatserna har vi illustrerat detta nedan. Till vänster ser du typiska Inbound Marketing-insatser och till höger typiska Outbound Marketing-insatser. Sen finns det något där mittemellan, så att det ändå är vissa delar som är lite lagom.

Den perfekta balansen mellan Inbound Marketing och Outbound Marketing
Inbound Marketing - Miniatyr av "Den kompletta guiden"
Kom igång med Inbound Marketing!

“Trappeffekten” man får med Inbound Marketing

När man använder dig av Outbound-metoder så skapar man marknads­insatser som ger snabb effekt men som mattas av lika fort. Därför är Inbound-metodiken något för dig, för i stort sett alla egentligen.

Med Outbound Marketing gör du marknadsinsats efter marknadsinsats och får säkert effekt av det. Problemet är att det snabbt mattas av och att du då finner dig i samma position som tidigare. Över tid är Outbound en ineffektiv och kostsam marknadsföringsmetod. Det är där Inbound Marketing är som allra vackrast; för varje steg och insats vi gör tar du ett steg upp på trappan. Och det bästa är att insatserna finns kvar över tid, vilket gör att du hela tiden klättrar uppåt utan att falla tillbaka till startpositionen. Se nedan illustration hur “trappeffekten” verkar.

“Trappeffekten” man får med Inbound Marketing

Kort sammanfattning på vad skillnaden är mellan Inbound och Outbound

Det finns långa förklaringar till allting, inte minst detta ämne. Men för att sammanfatta vad skillnaden mellan Inbound och Outbound är:

Inbound Marketing

Inbound Marketing handlar om att förtjäna kunders förtroende genom att erbjuda kundvärde och påvisa att du är den leverantör de ska satsa på.

Outbound Marketing

Outbound Marketing handlar om att ständigt exponera sig för kunden via reklam och säljinsatser (kallas ofta för bought/interruption marketing).

Vill du djupdyka mer? Läs Vad är Inbound Marketing?

Det finns många olika system för att jobba effektivt med Inbound Marketing. Men får vi välja så är det Inbound-systemet Hubspot. Hör av dig om du vill prata med oss om att komma igång.

Hör av dig! 🍩

Prata med en varumärkes- och reklambyrå som skapar både resultat och upplevelse.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.