Personas för digital marknadsföring [Gratis mall]

Så skapar du en användbar personas.

Innehåll

Personas är både underskattat och väldigt kraftfullt.

Här går vi igenom vad personas är, hur du arbetar med det, varför man bör arbeta aktivt och även en helt gratis personas-mall.

Kärt barn har många namn brukar man säga. Det gäller även här. Det kan kallas för buyer persona, user persona, customer persona, etc. Men egentligen kan det kvitta, för det är vad du får ut av det hela som är poängen, inte vad det kallas.

Det är enkelt att generalisera för mycket, så då är det bra att konkretisera ned ens idealkund i personas. Det hjälper oss att förstå kunden på riktigt, att vi lär känna kunden på ett personligt plan. För om vi vet vad kunder gillar och inte gillar så hjälper det oss att exempelvis skriva på rätt sätt och välja rätt bilder.

På så vis kommer idealkunden känna igen sig och vara tusentals procent med mottaglig för att exponeras och konsumera från ditt varumärke.

Men vad du än gör — Behandla aldrig dina prospekts eller kunder som personas, de är människor och inget annat.

Så skapar du en användbar personas

Vad är en personas?

En personas är en (delvis) fiktiv representation av en idealkund till dig. Den beskriver idealkundens personlighet, intressen, beteenden, etc. Den gör oftast med enkelhet i exempelvis Powerpoint, Keynote eller annat presentationsprogram. Det funkar även med Photoshop, InDesign, etc som du är mer bekväm i Adobe-suiten.

Vanligtvis kan en personas innehålla exempelvis:

  • Namn (Så man snabbt kan återkoppla och prata om de olika)
  • Position (Vilken fiktiv position har hen, exempelvis VD)
  • Kort beskrivning (Så man snabbt får en känsla för vem det är)
  • Demografi (Ålder, utbildning, ort, etc)
  • Mål & behov (Vad är viktigt och vilka behov finns?)
  • Informationskällor (Vilka kanaler och källor används för att hitta information?)
  • Idealbilden (Hur ser den perfekta situationen/lösningen ut?)
  • Pains (Exempel på vad som är jobbigt för hen)
  • Favoritvarumärken (Exempel på varumärken som hen kan känna tillhörighet med)

Tips! Nedan kan du se ett exempel på personas!

Exempel på personas, såhär ser även vår gratis mall ut!
Exempel på personas, såhär ser även vår gratis mall ut!

Varför ska man använda en personas?

I smart och fungerande digital marknadsföring pratar man ofta om att rätt innehåll till rätt person vid rätt tillfälle. Det låter ju ganska enkelt. Vilket det faktiskt är om man gör grundjobbet med sina personas.

Man kan se personas som ett verktyg för att kunna arbeta strukturerat och effektivt med marknadsföringen till de olika målgrupperna ni har. När man ska skapa innehåll, annonser eller annat material så ska detta matcha med rätt personas helt enkelt. Just därför ska man använda personas i sin marknadsföring.

Tips! Fokusera på en persona åt gången, annars blir det väldigt snabbt överväldigande och man har slagit knut på sig själv innan man vet ordet av. Skapa en persona och en kampanj åt gången, då garanterar jag maximalt utfall.

Varför ska man använda en personas

Hur skapar jag en personas?

Som vi tidigare nämnde kan du skapa en själv som är helt gjord från grunden. Eller så tar du gräddfilen och laddar ned en mall som vi redan gjort, som vi själva använder. Den är förberedd och designad på ett smart sätt så du enkelt kan fokusera på innehållet istället för att uppfinna hjulet igen. You’re welcome!

Men vill du ändå uppfinna hjulet igen så ska du absolut göra det. Kanske är din business väldigt speciell och behöver fylla dina personas med speciell information, så kan det absolut vara.

Använd de punkter som jag tidigare nämnde som en grund, och addera eller byt ut de som behövs. Svårare än så är det inte.

Tips! På riktigt — Använd personas när du ska arbeta med din marknadsföring. Det är viktigast i början, för sen kommer du lära känna dina personas och även uppdatera dom när det krävs. Jag lovar, det gör stor skillnad i resultatet om man faktiskt använder det som ett verktyg.

Researcha, analysera och ställ frågor

Det kan vara en konst i sig att hitta exakt rätt personas. Ibland kan man nästan sätta den första och andra då man känner sin idealkund. Ofta finns det fler, lagom är att hålla sig till kanske 5-6 personas max.

Här är lite tips på vad du kan göra och leta efter för att hitta facit för dina personas!

  • Kika på trender i ditt CRM-system
  • Undersökningar
  • Formulär
  • Ställ frågor till de runt omkring
  • Kolla med kollegorna
  • Fråga nuvarande kunder
  • Kika på demografisk statistik i Google Analytics
Researcha, analysera och ställ frågor

Hur arbetar man med det bäst?

Självklart finns det otroligt många sätt att faktiska arbeta aktivt med personas. Vi har själva testat en hel del sätt och verktyg.

Men där kraften kommer fram är när man använder det i Inbound Marketing-metodiken tillsammans med ett system som kan hantera allting, vårt weapon of choice är Hubspot. Du kan läsa mer om det här; HubSpot – Vi förklarar vad det är. Du kan också läsa mer på deras webb.

Men som vi tidigare nämnde så ha för vana att arbeta fram en persona och en kampanj åt gången. På så vis kommer det bli icke överväldigande och du kommer snabbt förstå vilket bra verktyg det är. Man kan såklart återanvända redan skapade personas.

Varsågod, gratis mall för personas

För att verkligen lyckas med kundresan bör man arbeta med personas för varje målgrupp. Ladda ned den mall som passar dig bäst nedan!

Ladda ned gratis mall för personas

Öppna personas-mall i Google Presentationer

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med länk till mallen.

Tips! Välj Arkiv i menyn och sedan ”Kopiera” så får du din egna kopia som du kan modifiera och använda.

Ladda ned personasmall för Powerpoint

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med länk till mallen.

Ladda ned personasmall för Keynote

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med länk till mallen.

Smarta handfasta tips och trendspaningar!

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss