Marknadsföringsbudget – Mall för Excel och Numbers

Ladda ned gratis mall för din marknadsföringsbudget i Excel eller Numbers-format.

Mallen är förberedd och smart uppbyggd för att du enkelt ska komma igång och se hela bilden av intäkter kontra marknadsinsatser.

Smart uppbyggd mall för marknadsföringsbudget

Tänk vad bra det vore om man kunde få en mall för marknadsföringsbudget som är bra strukturerad och ger en bra översikt. Samtidigt ger en uppskattning kring hur man bör tänka när man sätter sin marknadsbudget. Därför tog vi saken i egna händer och ordnade det — ladda ned vår budgetmall för marknadsföring i antingen Excel eller Numbers här!

Mallen är segmenterad så du enkelt kan fylla i dina siffror för exempelvis digital marknadsföring, Google Ads, SoMe Ads, direktreklam, etc. I mallen ställer du även in total omsättning och hur mycket av intäkterna som skall kolla respektive marknadsföringskanal. Detta ger dig därför bra kontroll och överblick.

Ladda ned marknadsföringsbudget för Excel (.xlsx)

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med nedladdningslänk.

Ladda ned marknadsföringsbudget för Numbers (.numbers)

Fyll i dina uppgifter nedan så får du strax efter ett mail med nedladdningslänk.

Kickstarta din marknadsplan med denna budgetmall

Att planera och genomföra sin marknadsplansmall ordentligt kan vi inte nog uttrycka hur viktigt det är för att få de effekter man önskar. Men någonstans måste man börja, därför är det ypperligt att börja med en marknadsföringsbudget. I budgetmallen beräknar du också den totala omsättningen, och vad varje område i marknadsbudgeten skall generera för någon effekt och intäkt.

Fördela marknadsbudgeten på ett enkelt och överskådligt sätt

Mallen är uppbyggd på så vis att du enkelt fyller i värden på de marknadsinsatser du vill göra. Exempelvis digital marknadsföring (content marketing, sökordsoptimering, etc.), Google Ads, Sociala medier Ads, etc. På respektive område fyller du även i vad intäkten skall beräknas till. Allting baseras på månadsbasis.

Fokus på just denna mall är mer inriktad på modern och smart digital marknadsföring mer än traditionell reklam (Outbound marketing).

Hur mycket ska man lägga i budget för marknadsföring?

En väldigt bra fråga, som tyvärr inte har ett rakt och enkelt svar. Det är som med mycket annat; det beror på. Det beror på dels hur mycket du omsätter, hur mycket du vill omsätta, och hur snabbt. Det kan också bero vilken branch du verkar i. Ibland är det rimligt att lägga bara någon procent av den totala omsättningen, medan det ibland kan handla om uppåt 40-50% av den totala omsättningen. Därför är det ofta en god idé att börja skissa på en marknadsföringsbudget, och med denna mallen blir det ganska enkelt. På så vis kan man få en indikation och känsla för hur omsättning och marknadsbudget hänger ihop.

Man kan säga att “Din budget skall utgå från din verksamhet, och inte tvärtom”.

Tänk långsiktigt i din marknadsföring

Hur klyschigt det än må låta. Tänk långsiktigt i din marknadsbudget och marknadsplan. För att det är den som är mest uthållig som vinner matchen, inte den som springer fortast första fem minuter. Det som är enkelt att glömma är att ständigt analysera hur marknadsinsatserna gick. Gav de resultat? Om man analyserar (om än överskådligt) så vet du vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. Med andra ord vet du vad du skall fokusera på till nästa insats.

Sen ska man veta att en budget är just en budget, det är inte verkliga livet alltid. Ibland måste man därför satsa för att vinna lite extra. Försök att alltid ha öppna ögon.

Behöver du hjälp?

Självklart finns vi här om du behöver hjälp med din digitala marknadsföring, eller hur man skall tänka när det kommer till budgetering av marknadsföring. Vi har väldigt lång erfarenhet av strategisk marknadsföring inom de flesta branscher och vet därför vad som funkar, och vad som inte funkar. Hör av dig!

Hör av dig! 🍩

Prata med en varumärkes- och reklambyrå som skapar både resultat och upplevelse.

Ska vi inte höras?

Låt oss ta an den digitala resan tillsammans.