F8 Refresh 2021: Nyheterna du inte vill missa!

Vi satt ner och tittade på årets konferens av Facebook For Developers, och sammanfattade det åt dig.

Innehåll

Messenger, Instagram och Business Manager får ett gediget lyft när F8 Refresh avtäcker kommande nyheter.

I onsdags, den 2:a juni 2021, gick årets F8 av stapeln. Vanligtvis en fysisk konferens i Dublin, men givet världsläget i år var den precis som året innan helt digital. Sedan 2020 har konferensen gått under namnet F8 Refresh via Facebook For Developers hemsida.

För människor med intresset, men med begränsad möjlighet att åka till Dublin för den fysiska konferensen, är detta fantastiskt. Människor som oss på Compani 56 till exempel.

Inte bara för att vem som helst kan delta är fantastiskt, utan också för att allt finns kvar online. Om du själv vill titta finns hela programmet på F8 Agenda.

Om du hellre vill ha sammanfattningen har vi sammanfattat det åt dig. Här är tre av de stora nyheterna, och våra tankar kring dem:

F8 2021: Messenger API kommer till Instagram

❗F8 2021: Messenger API kommer till Instagram

90% av alla Instagram-användare följer minst ett företag. Det har blivit en av de främsta platserna för att kolla upp produkter, inspireras till köp och kommunicera med B2C-företag. Detta vare sig det är direkt med varumärket, eller någon av dess medarbetare som genom social selling blivit någon att vända sig till.

Du som driver företagskommunikation via Instagram från företagets egna konto däremot har säkert stött på mer än tillräckligt med begränsningar.

På F8 Refresh berättar Marion Boiteux på Facebook att detta är något många har haft åsikter och önskemål om. Nu har de blivit bönhörda – alla funktioner från Messenger kommer att kunna integreras med Instagram DM!

Vad detta praktiskt innebär är att du har Instagram-stöd för att kunna kombinera automatiserad och personlig kommunikation, i ditt val av CRM, med Messengers API-funktioner.

💬 Compani 56 om Messenger API för Instagram:

Victor:
Detta är riktigt stort, och kul att höra på årets F8. Företag som hanterar stora volymer av meddelanden och information, eller har längre och mer komplexa kundresor, kommer kunna göra mycket med den här funktionaliteten.

Funktioner som chatbottar i Messenger haft stor framgång med kommer att ge helt nya lager av möjligheter på Instagram. En hyperpersonlig upplevelse av ett företag som väljer ut dina produkter helt efter dina preferenser, nästan helt utan handpåläggning.

Det finns gott om alternativ för den som varken har tid eller möjlighet att lära sig koda en chatbot i Messengers API. Framför allt HubSpot, men även tjänster som ManyChat och Chatfuel, kommer bli ännu vassare med denna nyhet.

F8 2021: Facebook Login stödjer snart Messenger

F8 2021: Facebook Login stödjer snart Messenger

Facebooks chattfunktion blev Facebook Messenger, och möjlig att använda utan att vara inloggad på Facebooks huvudplattform, 2011.

Sju år senare integrerades även det Facebook-ägda WhatsApp som gjorde telefonin stabil nog att bli seriöst alternativ till telefonsamtal.

Idag har Messenger 1,3 miljarder (!) aktiva användare varje månad, med över 20 miljarder meddelanden utbytta under samma period.

Många appar, hemsidor och programvaror har länge haft möjligheten att låta dig logga in med ditt Facebook-konto. På årets F8 avtäckes att det snart finns samma inloggningsmöjlighet som Facebook har för Messenger!

Detta är ett stort steg för Facebook, där målgrupperna under 25 och över 55 är viktiga och svåra att behålla.

TikTok tar stormsteg för att ta över den förstnämnda ålderskategorin, och LinkedIn stora kliv för den sistnämnda. Vad alla ålderskategorier har gemensamt är dess behov av Messenger.

I många av världens hörn har Messenger helt tagit över platsen SMS en gång hade. Vi på C56 använder Messenger som vår plattform för konversationer både under och efter kontorstid, exempelvis.

Messenger känns helt självklart för många, helt enkelt, och efter betastadiet även för inloggning och registrering.

💬 Compani 56 om Facebook Login för Messenger:

Victor:
Även om lite nischat så finns det många verksamheter som kan ha enormt stor nytta av det här.

Webbutiker kommer att ha möjlighet att låta folk skapa konton skapat och sammankopplad deras Messenger. Detta innebär möjligheten att erbjuda alternativ till mail för saker som kvitton, paketspårning och ärendehantering. På den plattform som de redan byggt sin vardagskommunikation kring. 

En näringsgren jag hoppas kommer att anamma detta är hyresvärdar. Jag hade älskat att kunna få mina hyresavier och status vid felanmälningar i Messenger istället för per telefonsamtal eller papper.

F8 2021: Facebook Business Apps öppnas upp för mer, och fler

F8 2021: Facebook Business Apps öppnas upp för mer, och fler

Också något av en nischad nyhet, men en välkommen sådan. Framför allt för aktiva användare av Business Manager, Ads Manager och användare av tredjepartsapplikationer.

Med alla förändringar presenterade på F8 visar Facebook en proaktiv strategi för att stödja företag i sitt arbete på sociala plattformar. Men oavsett hur proaktiv du är hinner du inte göra allt.

Därför har Facebook öppnat sin plattform för att ge utvecklare verktygen för att hjälpa fler företag. Detta genom att öppna Business Apps för fler betrodda utvecklare och programägare.

För att behålla säkerheten behöver partners skicka en förfrågan för att få ladda upp till Business Apps Directory. Vi som är Facebook Marketing Partner, eller företag som är Facebook Developer Partner, till exempel.

Här kommer du som driver företagssidor kunna hitta appar med koppling till e-handelssystem, bokningssystem eller biljettsystem.

Tiden framöver kommer att avgöra vilka som är snabba på pucken och möjliggör användning av deras tjänster även över Facebook.

💬 Compani 56 om Facebook Business Apps:

Victor:
Att ge programmerare plattformen att erbjuda lösningar på lokala marknader och nischbranscher, där Facebook är för stora för att ha koll, är ett smart drag. Det är trots allt en av de stora anledningarna till varför Wordprss har sådan dominans i sin marknad.

Något jag hoppas att detta framför allt ger möjligheter till är inte nödvändigtvis kundvända lösningar, utan de som driver verksamheten. Att kunna sätta upp en rea via Messenger istället för CMS, till exempel, kan göra verksamhetsdriften otroligt mycket lättare.

Två andra verksamheter jag hoppas kommer att få fler applikationer som resultat av detta är hyrestjänster och budgivningstjänster. Det är en mer komplex hantering än vanlig lagerhållning, och med fler som lättare navigerar Messenger än alternativen hade en flytt av budgivningar på saker som hus eller delningsekonomiska hyrtjänster passat enormt bra på Messenger.

Undrar du hur nyheterna från F8 Refresh kommer att påverka dig, eller hur de kan stärka din verksamhet i sociala medier?

Hör av dig, så pratar vi gärna om F8, sociala medier eller det vi är allra bäst på – Inbound Marketing. Vi bara ett mail eller ett chattmeddelande bort!

Smarta handfasta tips och trendspaningar!

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar?

Kontakta oss