Trött på att bli ghostad? Så här skriver du ämnesrader för bättre e-postmarknadsföring!

Fyra tips för bättre ämnesrader till oemotståndliga mail

Få fler öppnade nyhetsbrev, mer svar på uppföljningar och stick ut i mailkorgen med våra knep för ett bättre första intryck!

När vi vill bli tagna på allvar eller försköna något skriver vi långrandigt och stelbent, eller oklara blaffor med oklara buzzwords. Det är en mänsklig grej att göra, men ett klassiskt misstag, och ett dyrt misstag för din e-postmarknadsföring.

Du som driver trafik och skapar sälj med e-post har inte förmånen att vara otydlig eller tiden att vara långrandig. Så här har du fyra tips att tänka på nästa gång du skriver en ämnesrad, om du vill ha fler lästa mail och mer klick från dem:

📣 Skriv som du snackar – med människor

Ett generellt tips som gäller ämnesrader så väl som allt du skriver till andra, och oavsett om du skriver dina mail för hand varje gång eller använder en tjänst för stora utskick är det människor som ska läsa det. Människor som snabbt kikar i Outlook medan de överväger att hämta en till kopp kaffe eller snabbt scrollar genom inkorgen på lunchen.

Människor som suckar över ännu en pling i luren.

Så skriv för människor, inte maskiner eller inkorgar. Skrota fraser som ”Med anledning av er blahablaha” och ”få 200% ROI på er IoT med agila blahablaha”.

Vare sig det är e-postmarknadsföring eller ett snabbt mail till kollegan: Skriv till människor som människa, bli läst och svarad på av människor. Simpelt.

Trött på att bli ghostad? Så gör du din e-postmarknadsföring bättre

🌟 Använd emojis som mer än en reaktion i e-postmarknadsföring

Många av oss växte upp med ”smileys” i stil med :- ) och (^_^), något som var riktigt olämpligt i jobbmail och SMS till chefen.

Nu är allt förändrat, och inte bara att det heter emojis istället för smileys. Nu är det en snyggt ritad färgpyts mellan svarta bokstäver i våra meddelanden, och kan vara effektivt även i jobbsammanhang.

En studie gjord av Phrasee publicerad 2017 dök ner i ämnet. I hela 60 % av experimenten, med över två miljoner unika ämnesrader, gav ämnesrader med emojis bäst resultat.

Använd en emoji som en punktformsfigur. Använd en emoji istället för ord om du har ont om tecken. Sätt en klocka i ämnesraden om ditt erbjudande snart slutar gälla. Sätt lite färg på dina ämnesrader och få en mer färgstark e-postmarknadsföring!

(Om du vill läsa studien av Phrasee själv kan du klicka här!)

🚫 Var inte rädd för ett nej – använd det

En av mina favoritböcker någonsin är ”Never Split The Difference” av Chris Voss, f.d. gisslandförhandlare vid FBI. Han berättar om en e-postteknik han själv använder som entreprenör inspirerad av psykologi från hans tid som gisslanförhandlare: att tvinga fram ett nej.

Så varför i hela världen skulle jag vilja ha ett ”nej” på mina mail, tänker du kanske?

För att vi inte vill bli missförstådda, ett nej är kravlöst, och för att få folk att snacka!

I en ämnesrad för ett mail till en potentiell kund som slutat svara kan du byta ut ämnesraden från ”Sv: Projektförslag lansering 2021” till ”Har ni gett upp lanseringen 2021?”.

Du kommer säker att få ett nej, och en anledning. Ganska snabbt också. Ett nej som ger liv åt projektet eller ger er möjlighet att omförhandla. Ett ja ger dig klarhet för att gå vidare.

I en ämnesrad till prenumeranter på en e-postlista för en e-handel är det klart annorlunda, men samma krafter spelar in. Du kan förslagsvis skriva för ett mail med nyinkomna produkter och rabattkoder:

”Tänker du missa allt nytt och chansen att spara pengar? 💸”

Ett nej ger dig öppnade och lästa mail, och förhoppningsvis ett gäng nya köp. Ett ja ger dig klarhet för att gå vidare.

🥊 Ge inte bort din punchline direkt om du har mer att säga

Om du får ett SMS med en förhandsvisning som säger allt du behöver veta har du ingen anledning att öppna det. Men om du som skickar e-post i marknadsföringssyfte vill du inte att folk ska läsa ämnesraden och sen slänga det.

Hela konstformen bakom standup-komedi är att bygga upp en story och kasta omkull dig med en bra punchline, och samma princip gäller rubriksättning. Kan du föreställa dig en sketch där du får knorren direkt, och sen får se storyn? Precis jättetråkigt.

”Boka något av våra lyxiga campingpaket för bara 1199!” ger bort precis hela mailet och är jättenkelt att ignorera.

Prova något i stil med det här:

🏕️ Listan med sommarens bästa glampingpaket för under 1500 SEK!

Innehållet är detsamma, men frågan är ställd och svaret hänger i luften. Vi söker svaret, så vi öppnar mailet och klickar vidare.

Allt tack vare en ämnesrad som inte gav bort din punchline direkt.

Victor Jivhed

Victor Jivhed

Mångsysslande strateg med en förkärlek för copywriting och inbound marketing.

Innehåll

Bli en bättre marknadsförare.
Bli en bättre marknadsförare med In Good Compani